Yesevîzâde Alparslan Yasa

Yenisöz

Ayasofya Câmii'ne "Bizans Müzesi" hakâretinin sahîh târihçesi (15)

"Ayasofya, âdetâ Türk çini san'atinin bir müzesi hâlindedir" Ayasofya'nın gerek harîmindeki bâzı duvarlar, gerekse külliyesindeki (en başta türbeler olmak üzere) muhtelif eserler, -Anadolu Milletinin san'at dehâsını aksettiren- muhteşem çinilerle süslüdür. Bunlar da, Ayasofya'nın, Fetihden sonra büründüğü Müslüman hüviyetinin pek çok tezâhürü ve şâ

Ayasofya Câmii'ne "Bizans Müzesi" hakâretinin sahîh târihçesi (14)

Onlar, kendi hâtıralarını yaşatmak endîşesi taşırken de, bunu, umûmiyetle (câmiler, mektebler, kütübhâneler, çeşmeler, köprüler, hamamlar, çeşid çeşid vakıflar gibi) "hayrât" cinsinden eserlerle yapıyorlar... Yânî öyle eserlere vücûd veriyorlar ki bunlarda san'at veyâ estetik ile fayda unsuru birleşiyor: Eser, san'at kıymeti taşımakla berâber, insa

Ayasofya Câmii'ne "Bizans Müzesi" hakâretinin sahîh târihçesi (12)

Şadırvanı süsliyen iki târih manzûmesinin müellifi şâir Emîn, dîğer ismiyle Hâdîzâde, "Bursalı âlimlerden Abdurrahmân Efendi"nin oğludur. Nüktedân bir şahsıyet olan ve şiirlerinde ayrıca "Ahsiya" mahlasını kullanmış olan Şâir Hâdîzâde Efendi; Ömer Bey, Vecidiye ve Molla Hüsrev Medreseleri'nde Hocalık yapmış, Medîne'de vazîfede iken, 1743'te vefât e

ayasofya-camiine-bizans-muzesi-hakaretinin-sahih-tarihcesi-10

(https:www.turkiyenintarihieserleri.comoku3362; 11.9.2022) Ecdâdın "İslâm" mührünü bastığı Ayasofya'nın avlusunda, rahmetli I. Mahmûd Han'ın yâdigârı Ayasofya Şadırvanı: Gözleri, gönülleri okşıyan bir huzûr mekânı, bir hendesî tenâsüb ve estetik hârikası... Ayasofya Şadırvanı Ayasofya Şadırvanı, mukarnas başlıklı sekiz mermer sütûn üzerinde yükse

Ayasofya Câmii'ne "Bizans Müzesi" hakâretinin sahîh târihçesi (9)

"Her biri ayrı ayrı birer mevzuu tasvir ve temsil eden bu destanlar, teravih namazını müteakıp temcid vaktine kadar davulun refakatinde halka söylenen ve bir eğlence mevzuu olduğu gibi İstanbulun kendine hâs an'anesini yaşatan karakteristik eserlerdir. "Bu destanlar şekil itibariyle edebiyatımızda destanların tâbi oldukları nazım usulüne şeklen uy

Ayasofya Câmii'ne "Bizans Müzesi" hakâretinin sahîh târihçesi (8)

Kitablık, Hazîne-i Kütüb Odası'nın üstü kubbeli birinci kısmının ortasında, odanın zemîninin kısm-ı âzamını kaplıyan, dört cepheli, aralarında insan geçecek kadar boşluk bulunan, dört büyük parçalı, bu sûretle dört bir tarafından ve iç cephelerinden de kitab yerleştirmiye ve almıya imkân veren büyük ahşâb bir blok hâlindedir. "Kitab dolablarının üs

Ayasofya Câmii'ne "Bizans Müzesi" hakâretinin sahîh târihçesi (7)

(Âzâde Akar 1971: Resim 19) Rahmetli I. Mahmûd Han'ın, 1739-1740'ta, Ayasofya'nın cenûbî garb cihetine müteveccih iki payandası arasında müstakil bir binâ olarak inşâ ettirdiği, masrafları için geniş arâzîler ve Cağaloğlu Hamamı'nı vakfettiği, ayrıca büyük mikdârda kitab bağışında bulunduğu, böylece dört bin el yazması kitabla hizmete başlıyan, Müs

Ayasofya Câmii'ne "Bizans Müzesi" hakâretinin sahîh târihçesi (6)

Ayasofya'daki eserlerin mevki'leri, bir kaynaktan dîğerine, farklı, hattâ birbirine zıdd sûrette târif ediliyor. Biz, bahis mevzûu ettiğimiz eserlerin mevki'lerini tâyîn ederken, Google.commaps'deki Câmi'in fezâdan çekilmiş bu resmini dikkate aldık. Buna göre, meselâ önünde Türbelerin bulunduğu- Ayasofya Kütübhânesi, Câmi'in cenûbî garb cephesinde

Ayasofya Câmii'ne "Bizans Müzesi" hakâretinin sahîh târihçesi (5)

Ayasofya Minârelerinin bânîleri olarak burada zikrettiğimiz hükümdârlardan II. Selîm Han (1566-1574), binâyı Mîmâr Sinan'a tahkîm ettirmesiyle ve iki minârenin bânîsi III. Murâd Han (1574-1595), Bergama menşêli som mermerden oyulmuş iki büyük su küpünü Câmie vakfetmesiyle de hayır-duâyle yâdedilen hükümdârlardandır. Ancak ecdâdın büyük ihtimâmıyle

Ayasofya Câmii'ne "Bizans Müzesi" hakâretinin sahîh târihçesi (4)

Semavi Eyice'nin tesbîtiyle de, Ayasofya, ancak Müslümanların himmetiyle bugüne ulaşabilmiştir Ayasofya Câmii ve külliyesindeki muhtelif eserler hakkında TDV İslâm Ansiklopedisi'ndeki birkaç makâlenin müellifi olan kıymetli San'at Târihi Profesörü, rahmetli Semavi Eyice de (İstanbul, Kadıköy, 9.12.1922 İstanbul, 28.5.2018, Fatih C. Hazîresi), Rama