Yesevîzâde Alparslan Yasa

Yenisöz

Mustafa Kemâl'in havradaki resmî cenâze âyini (51)

Âyine riyâset eden Aşkenaz Hahambaşısı Julien Weill (1873-1950), Versay'da, bir haham babanın ve haham kızı bir annenin çocuğu olarak dünyâya gelmiş, evliliğini de, Hahambaşı Zadoc Kahn'ın kızıyle yapmıştı. Bir müddet Liseye devâm ettikden sonra Fransa Haham Mektebi'ne girmiş, buradan mêzûn olduğu 1897 senesinde, doğduğu şehre Haham tâyîn edilmişti

Mustafa Kemâl'in havradaki resmî cenâze âyini (50)

Cihânşümûl Sefarad Cemâatleri İttihâdı nâşiriefkârı Le Judaısme Sephardi'nin Şubat 1939 târihli 68. sayısında (s. 18), 13 Ocak 1939'da, Pâris Berit Şalom Sefarad Havrası'nda Mustafa Kemâl için icrâ edilen Mûsevî cenâze âyininin nasıl cereyân ettiğinin anlatıldığı ve güzîde iştirâkcilerin zikredildiği haberin baş kısmı ile Pâris Sefarad Cemâati Umûm

Mustafa Kemâl'in havradaki resmî cenâze âyini (49)

Mitrani, nutkunu Türkce olarak îrâd etmiş, mecmûaya bu nutkun hem Türkcesi, hem de aslından kısmen farklı Fransızca tercümesi dercedilmiştir. Cenevre Sefarad Cemâatinin yine Müteveffâ hakkında tertîb ettiği anma merâsimiyle alâkalı uzun haberden (ss. 22-24) sonra, Hüseyin Cahid Yalçın'ın yukarıda tam metnini naklettiğimiz- "Yahûdi Mes'elesi" başlık

Mustafa Kemâl'in havradaki resmî cenâze âyini (48)

(-Vanderbilt University Öğr. Âzâsı- Julia Phillips Cohen ve - University of California Öğr. Âzâsı- Sarah Abrevaya Stein, Sephardi Lives: A Documentary History, 1700-1950, California: Stanford University Press, ön kapak ve ss. 369-370) Neredeyse bir asırdır bütün dünyânın mâlûmu olan bir hakîkat, asırlık uykusunda berdevâm olan Anadolu efkârıumûmiye

Mustafa Kemâl'in havradaki resmî cenâze âyini (47)

Kendilerinden biri olarak gördükleri adam için Sefarad usûlü cenâze âyini Husûsen Sefarad Yahûdilerinin, "kendilerine karşı her zamân hayırhâh davranan" ve kendilerinin de "ona karşı hep bir babaya duyulan muhabbet ve hürmet hisleriyle meşbû oldukları" "Türkiye'nin halâskârı, ölümsüz Atatürk'ün kaybı" karşısında faâliyetleri, bu kadarla kalmadı. On

Mustafa Kemâl'in havradaki resmî cenâze âyini (46)

Cihânşümûl Sefarad Cemâatleri İttihâdı nâşiriefkârının Aralık 1938 târihli 66. sayısında, Pâris Sefarad Cemâati Teşkîlâtının Umûmî Kâtibi Robert Mitrani tarafından kaleme alınan "Türkiye Yas Tutuyor" başlıklı başmakâle... (Mitrani, İstanbul Hukûk Fakültesi'nde Doktora yapmış Türkiyeli bir muhâcirdir.) Cenevre Sefarad Cemâatinin "Ebedî Şef"in ölüm

Mustafa Kemâl'in havradaki resmî cenâze âyini (45)

Berith Chalom Sefarad Havrasının Pâris'deki mevkii (balonlu Yahûdi yıldızı): 18, rue Saint-Lazare, Neuvieme Arrondissement... Büyük târihî hâdisenin cereyân ettiği Pâris Berith Chalom Havrası'nın cümle kapısı ve içi ("Teva" Kürsü- mahâlli)... "Ebedî Şef"in ölümü karşısında Yahûdi Âleminin büyük teessürü Dâimâ fevkalâde yakın münâsebetler iç

Mustafa Kemâl'in havradaki resmî cenâze âyini (44)

Cihânşümûl Sefarad Yahûdileri Konfederasyonu'nun nâşiriefkârı Le Judaısme Sepharadi mecmûasının 1 Temmuz 1932 târihli ilk nüshası... 1932 "Sefaradlara Dâvet" BeyânnâmesiSefarad Konfederasyonu, 1932 Şubatında bir Beyânnâme ("Appel aux Sepharadim") neşrederek bütün ülkelerin Sefaradlarını âzâ olmak, mahâllî şûbeler teşkîl etmek, murahhaslar seçmek

Mustafa Kemâl'in havradaki resmî cenâze âyini (43)

Dînî planda cüz'î farklardan bahsediliyor: Âyinlerin icrâsı, Îbrânîce duâların telâffuz ve nağmesi, duâların tertîbi, Ladinoca duâlar, bâzı dînî kâidelerin tatbîki ile alâkalı farklar gibi... Bittabi, bir de ayrı havralara sâhib olmaları... Kültür planında ise evvelâ bir dil farkı dikkati çekiyor: Aşkenazlar, "Yidişçe" denilen Almanca temelli bir d

Mustafa Kemâl'in havradaki resmî cenâze âyini (42)

1930'larda Sefarad Yahûdileri Yahûdi milletinin -Şimâlî Avrupa Yahûdileri ("Aşkenazim", Aşkenazlar) ile berâber- iki büyük topluluğundan biri olan Sefaradlar ("Sefardim"), esâs îtibâriyle İspanya Yahûdileridir. Yahûdi kaynakları, "Sefarad" kelimesinin, İbrânîcede "İspanya" mânâsına geldiğini ve Ahd-i Atîk'te geçtiğini tasrîh ediyorlar. Sefarad nüf