Mehmet Çetin

Yeni Asya

Hükümler, hadler günahı affeder

Katre Riselesi'ndeki şu ifade bu yazımızın konusudur:"Hükümler, hadler günahları affeder."1 Kişinin hatalı davranışı, karar ve hükme bağlandıktan sonra hakkında verilen cezanın uygulanması sonucunda işlediği suç ve günahı affedilir. Hakkındaki hüküm ve uygulanan had, onun günahının affedilmesini gerekli kılar.2 Asr-ı Saadet'te yaşanan Mâiz hâdisesi

Kaza, kader mi

Bunun cevabı, durduğunuz yere bağlıdır.Sahih ve sağlam bir itikada sahip olan kişi, eşya ve hâdiselerde İlâhî isim ve sıfatların tecellîsiyle tezahür eden, olan biten her şeyi tekvînî; kendi hür iradesinin dahliyle tezahür eden şeyleri de teklifî kaderin kazası olarak görür, idrak eder, sorumluluğunu kabul eder ve teslim olur. Evet, her şey kaderdi

Bir tebessümün tevafukları

Cuma namazı sonrası ıspanak tohumu almak için aktara uğramıştım.Delikanlı hem heyecanlı hem de çok hürmetle hizmetini yaptı ve ödeme yapacağım sırada "İstemez amca, zaten az bir şey, o da bizden olsun", deyince teşekkür ederek ayrılmıştım. Karşılaması hoşuma giden bu delikanlıya, bir hediye vereyim diye bu Cuma sonrası uğradım. Annesi vardı, hediye

Hayalde kaderin izleri

Yeryüzündeki şeffaf şeylerde yansıyan misalî güneşler bir manada gökyüzündekinin hayalidir, diyebilir miyizAynada, hakiki güneşin yansımasından başka bir şey yok derken, gökyüzündekine zarf olan aynadaki misalî güneş ile hakiki güneşe işaret ediliyor, denilir. Işık, ısı ve diğer özellikleriyle yayılarak gelen güneşin, yansımasıyla hâsıl olan misalî

Kabullen artık!

Hışımla bakkala girdim, selâm bile veremeden: -Yapılan tenbihleri unutuyorsun, bir yerine ikinci sefer gidiyorsun ister anla ister anlama, ama artık kabullen ki yaşlandın, ihtiyarladın!Bakkal şaşırmaya ama yanı sıra gülmeye devam ediyor, ancak sadece o değil ben de devam ediyordum: -Anladım artık, hem nasıl anladım, zira "Çabuk gel!", dediler, "çoc

Ebed için mahlûk olan müyulât, ifadesine ne diyeceğiz

Cüz-i ihtiyârînin temeli olan meyelân, çoğulu müyulât, arzular, hisler ve eğilimlerdir. İnsanı, bir karar ve tercihe yönlendiren, içten gelen ve haricî tesirle de etkilenerek oluşan meyelân, Kelâm ilminde kader konularındandır.Bediüzzaman'ın ilk dönem eserlerinden Muhakemat'ta geçen şu ifadesi, bu başlığı atmamıza sebep oldu: "Evet, bu dar dünya, b

"Kader olur, söyleme!" üzerine

"Allah da onlara hem bu dünyanın nimetlerini hem de ahiretin en güzel nimetlerini bağışladı. Çünkü Allah, güzel davrananları sever" (Âl-i İmran, 148), ayetinin kalesine sığınarak işe başlamak, hayata her an, tazece besmele çekmek gerekir.Ayetin nüzul tarihçesinde sitem var. Uhud Savaşı öncesi müşriklerden eman dilenmesi hatasında bulunanlara, tariz

Yüce bakış

Başlığın aslı "Manzar-ı âlâ"dır ve bu benzetme, hadis kaynaklıdır. İlâhî ilmin bir ünvanı olan kaderi anlatan en güzel benzetmedir.Allah'ın, her şeyi, ezelî ilmiyle bilmesi anlamına gelen kaderin, doğrudan ilim ile alâkasının olması şart olurken, Allah'ın, eşya ve hâdiseye yönelik taallûku denilen alâkalı olmasını da bir ve bütün değerlendirmek ger

112186'yı bundan sonra aramasam mı

Yeni Foça'dan Gencelli'yi geçip, otobana bağlanan yolun dağ kısmındaki yüksek gerilim hattından sarkan elektrik kablolarının dağın eteğindeki toprağa değdiğini görünce hemen 112'yi aradım.112'nin görevlisine, vakide bir hâdise yok ama o kabloya bir hayvanın dokunarak çarpılması ya da bir şekli ile otların, ormanın yanması olabilir diye tedbir alınm

Ünsiyet

Azrail'in, ruhumu, vakti geldiğinde alacağını biliyor ve inanıyorum.Bu, benim için değişmez bir kader. Ruhum, hayatımın en kıymetli bir varlığıdır. Onu artık taşıyamayacağım bir dönemde, ona sahip çıkacak, güvenilir ele teslim etmem, doğru olanın ta kendisidir. İşte hemen aklıma gelen bu sebeplerden dolayı Azrail'i sevmeye, ona ünsiyet etmeye şimdi