Vahdettin İnce

Star

Kaktüsün dikenleri ne işe yarar

Her toplumda, önünü, arkasını düşünmeden en ufak bir kavganın ortasına dalan, hatta sönmüş bir meseleyi yeniden alevlendiren tipler var. Bizim oralarda böyleleri için, başınıbaşımızı belaya sokacak anlamında "yine bir dikene toslayacak" diye tercüme edebileceğimiz Kürtçe bir deyim kullanılır (telaffuzu zor olan bu deyimin orijinalini buraya yazıp y

"Her gün aşura her yer Kerbela"

Ali Şeriati, "Kerbela; keder, hüzün, bitmeyen sızı anlamına gelen "Kerb" ile musibet, afet, imtihan anlamına gelen "bela" kelimelerinden oluşan bir terkiptir" der. Dolayısıyla kelimenin aslı "kerb-bela"dır demek ister. Kelime itibariyle böyle bir anlamı var mı, tartışılabilir. Ama pratikte, Kerbela hadisesinden bugüne, bitmeyen sızıların, sonu gelm

Aydın ve Dalkavuk

Bir kısım aydınlar için demokrasi bulunmaz nimettir. Bir kısım derken, dalkavuk olanlarını kast ediyorum. Demokrasinin olmadığı zamanlarda, ülkelerin başında kral olurdu ve herkes sadece krala dalkavukluk edebilirdi. Kraldan başkasına dalkavukluk etmek hem dalkavukluk eden, hem de dalkavukluk edilen açısından büyük riskti. Maazallah, sonunda kelley

Malayani medeniyet!

Hakkını teslim edelim; Batı medeniyetinin (aslında Bedeviyetinin) en büyük başarılarından biri, kitleleri istediği gibi yönlendirebilmesidir. Normal şartlarda malayani, boş şeylerdir diye kimsenin dönüp yüzüne bakmayacağı olayları bile dünya çapında önemli bir hadise gibi sergileyebiliyor. Bu gibi durumlar, medeniyetlerin yönlendirme gücünün göster

Çağdaş bedevîliğin armağanı: Taban-tavan çelişkisi

Bu köşeyi takip edenler "Arap alemi", "İslam dünyası", "Batı medeniyeti" gibi genel kavramları yazılarımda kullandığımı bilirler. Sosyolojik tasnif gereği bu tarz ifadeler kullandığınız zaman, doğal olarak, halk ve yönetim arasında bir devamlılık, benzerlik ve aynilik olduğu algısı uyanır. Örneğin "Arap alemi" dediğiniz zaman, o alemde yaşayan Arap

Dünyayı değersizlik çölüne çeviren Batı Bedeviyeti

Geçenlerde başka bir platformda yayınlanan bir yazımda "Batı Medeniyeti" yerine "Batı Bedeviyeti" ifadesini kullanmış ve bunun aynı zamanda yakınlarda çıkarmayı planladığım kitabımın adı olacağını belirtmiştim. Batının çeşitli alanlarda gerçekleştirdiği ilerlemelerden, diktiği görkemli anıtlardan, göz alıcı teknolojisinden, muazzam kalkınmışlığında

"Bênamûs"

Şimdi tam hatırlamıyorum. Bir yerde okumuştum. Galiba Polonyalı bir yazar, "Türkiye'yi ziyaret etmeden önce Aziz Nesin'i bir mizah dehası olarak görüyordum. Çünkü bu denli yüksek düzeyli mizah metinlerini ancak bir dahi üretebilirdi. Ama Türkiye'yi gördükten sonra, o kadar da büyük bir yazar olmadığını anladım. Burası öyle bir memleket ki bu gibi m

Hz. Aişe'nin yaşı meselesi

Türkiye, günlerdir bu konuyla çalkalanıyor. Siz bu satırları okurken, muhtemelen onlarca, yüzlerce duyarlı alimimiz harıl harıl reddiye yazıyordur. Beni ise, böyle durumlarda bir korku alır, yine bir yerlerimizi koparıp götürecekler diye. Hiç şaşmayan bir kuraldır: Kritik zamanlarda Müslümanların en duyarlı kesimini oluşturan alimleri oyalamak için

Kur'an kurslarındaki dayak olayları

Toplumların kritik dönemlerde sergiledikleri davranış biçimlerini belirleyen en etkin unsur, söz konusu toplumların kültürel kodlarıdır. Mesela her toplum, içeriden ya da dışarıdan kaynaklanan etkenlerle mutlaka bir takım değişimler yaşar. Ama her toplumun değişim şekli, başka toplumlardan farklı olur. Burada belirleyici olan kültürel kodlardır. Ku

Avuçlarında ateş korunu tutanlara bayram olsun

Araplar, on yaşını doldurduğu için serbest bıraktıkları, artık işe koşmadıkları develere "atik" (serbest, özgür) ismini verirlerdi. Bundan hareketle mesela köle azat etmeye de "itku'r rakik" denmiştir. Kur'an-ı Kerim'de Kabe için de bu isim kullanılır, "beytu'l atik" diye. Özgür ev ya da biraz serbest bir tercümeyle dersek, özgürlük evi. Neticede İ