Abdülbaki Çimiç

Yeni Asya

Bediüzzaman, Nikola'ya karşı izzet-i ilmiyesini koruyor

Bediüzzaman'ın Hayatı'ndan Tesbitler-243Bediüzzaman, büyük esirler kampında iken ve henüz dağıtım yapılıp Türk subayları ile birlikte bir fabrikanın uzun bir koğuşuna götürülmeden evvel, esirleri teftişe gelen Rus Başkumandanı Nikola Nikolaviç büyük bir askerî merasimle karşılanır. Bütün esirler ayakta ona karşı "selâm dur" şeklinde kıyam ettikleri

Bediüzzaman, Rus Kumandana kıyam etmemesini teyid ediyor

Bediüzzaman'ın Hayatı'ndan Tesbitler-242Bediüzzaman, başından geçen bu olayı anlatmamıştı. Abdürrahim Zapsu, o zaman Bakü yakınlarında Nangün(Nargin) Adası'nda esirdi. Bir Müslüman subaydan bu olayı dinlemiş ve 1948 yılında Ehl-i Sünnet mecmuasının 48. sayısında yazmıştı. Bu konu Bediüzzaman'a söylendiğinde "Esâretimdeki hâdisenin gazeteyle i'lânı,

Bedîüzzamân'ın Nikola Nikolaviç'e kıyam etmemesi

Ehl-i Sünnet mecmûasının 15 Teşrîn-i Evvel 948 târihli nüshasında neşredilmiştir. Ehl-i Sünnet gazetesi sâhibi avukat bir zâtın1 makalesidir.Ben Birinci Cihan Harbi'nde Bitlis mevkiinde yaralı olarak esir olurken, Bedîüzzaman da o gün esir düşmüştü. O Sibirya'ya2 gönderilmiş, en büyük esirler kampında idi. Ben Nangün3 adasında idim. Günün birinde e

Bediüzzaman ve Tatar Mahallesi Camii

Bediüzzaman'ın Hayatı'ndan Tesbitler-240Bediüzzaman esâret günlerinde Tatar mahallesindeki Küçük Camii'de bir süre ikâmet eder. Bu vakıayı şöyle anlatıyor: "Harb-i Umûmî'de, esâretle, Rusya'nın şark-ı şimalîsinde, çok uzak olan Kosturma vilâyetinde bulunuyordum. Orada Tatarların küçük bir Camii, meşhur Volga Nehri'nin kenarında bulunuyordu. Oradaki

Bediüzzaman esirlere dînî ve imânî ders veriyor

Bediüzzaman'ın Hayatı'ndan Tesbitler-239Bütün hayatını, fîsebilillâh Kur'ân'a, İslâmiyete, Sünnet-i Seniyenin ihyâsına hasr ve vakfeden Bediüzzaman, esâret hayatında da kat'iyen boş durmamıştır. İçerisinde bulunduğu muhiti tenvir ve irşad için çalışmıştır. En zor şartları dahi ihmal etmez; zamanını din, imân ve Kur'ân dersleri ile değerlendirmeye ç

Esâret arkadaşları Bediüzzaman'ı anlatıyor

Bediüzzaman'ın esâret hayatı ile alakalı bilinenden çok bilinmeyenler var. Bediüzzaman, esâret günleri ile ilgili çok fazla malumat vermiyor.Esaretten firar ettiği güzergâh ve yaşanan yolculuk gizemliliğini koruyor. Esâret mahalleri bilinse de iki seneden fazla süren esâret hayatının teferruatı çok açık değil. Bediüzzaman, gerekli gördüğü kadar mal

Yusuf Akçura'nın Kostroma karargâhını ziyâreti

Bediüzzaman'ın Hayatı'ndan Tesbitler-237Kızılay adına Rusya'daki esir kamplarını gezen Yusuf Akçura 1918 Mart sonlarında Kostroma esir kampına da gelir. (...) Akçura, 'Kürd ulemâsından ve milis-i zâbitândan bir zât da köyün câmiinde ik?met ediyordu.' diye yazmaktadır.1 Yusuf Akçura ziyaretini anlatıyor: "Esirlerimizin karargâhlardaki hayâtlarını bi

Bediüzzaman'ın esir kaldığı şehir Kosturma mı, Kostroma mı

Bediüzzaman'ın yeğeni Abdurahman Nursi'nin hazırlamış olduğu Tarihçe-i Hayat'ta amcasının "Bilâhere Van, Celfa, Tiflis, Koloğrif, Kosturma'ya sevkederler."1 ifadesi yer alır.Buna istinaden Büyük Tarihçe-i Hayat'a da aynı ifadeler şöyle girmiş: "Ruslar esir edip, Van, Celfa, Tiflis, Kiloğrif, Kosturma'ya sevk ederler."2 Bediüzzaman da Risale-i Nur'u

Bediüzzaman, Kostroma Esir Kampı'nda

Bediüzzaman'ın Hayatı'ndan Tesbitler-235Bediüzzaman, Moskova üzerinden ilk önce Kologrif kasabasına(burada yaklaşık dört ay kalır) buradan da kuzeydeki ıssız bir bölgede bulunan büyük bir esir kampında bir müddet(dört ay kadar) kaldıktan sonra, ardından Kostroma kasabasında Volga Nehri kıyısında bulunan esir kampına sevk edilir. Bediüzzaman'ın, Kos

Bediüzzaman, Moskova'nın kuzey doğusundaki esir kampında

Bediüzzaman'ın Hayatı'ndan Tesbitler-233Bediüzzaman, "23 Temmuz 1916'da Moskova üzerinden ilkin Kuzey Doğu'daki Kostroma eyaletinin Kologriw'de bulunan esir kampına, daha sonrada 4 Aralık'ta Moskova'nın Kuzey Doğusundaki Yaroslavl eyaletine bağlı Poshekhonje'de bulunan esir kampına gönderilir."1 Yaroslavl, Rusya'nın Yaroslavl Oblastı'nın yönetim me