Yesevîzâde Alparslan Yasa

Yenisöz

Kemalizmin 'Târih Tezi' ve 'Güneş-Dil Teorisi' hurâfeleri (32)

"Yalnız konuştuğumuz sözlerin değil, bugün duyduğumuz düşüncelerin, saplandığımız inanların, yaşattığımız türelerin, bu yeni buluş yoluyla incelenip derinleştirilmesi bizi ancak bir ana ocağa ulaştıracaktır: GÜNEŞ'e. "Biz, fırsat düştükçe bu tan yeri gibi ışıklı ve tansık hakikatin açık tanıklarını 'Ulus' okuyucularına sunmak istiyoruz." (Naîm Ona

Kemalizmin 'Târih Tezi' ve 'Güneş-Dil Teorisi' hurâfeleri (31)

"Ovarit şekli "Yumurtalığın iltihabı (yangın) demek olan 'ovarit' de bütün heyetile türkçedir: 'ovar'ın sonuna gelen dinamik '-it' unsuru kelimenin manasına şiddetle kendisini hissettiren bir anlam (ıstırâp anlamını) ilâve etmektedir. Burada it unsurunun (iti sözündeki) gerçel (reel) manası iyice hissolunmaktadır: iti (yakutça, Pekarski) 'sıcak, y

Kemalizmin 'Târih Tezi' ve 'Güneş-Dil Teorisi' hurâfeleri (30)

(Akşam, 27.8.1936, s. 1) Hasan Reşid Tankut, 3. Dil Kurultayı'nda "Güneş-Dil nutku" îrâd ederken... Arkada, sağında "celse asbaşkanı Bay Nuri Conker"... Tankut'un nutkundaki en mühim iddiâsı, Akşam gazetesinde manşet olmuştu: "Güneş-Dil Teorisi, dil tetkik ilmini hakikî mecrasına sokabilecektir"... Ahmed Cevad Emre: "Türkün Güneşi! Andlıyız

Kemalizmin 'Târih Tezi' ve 'Güneş-Dil Teorisi' hurâfeleri (29)

(Cumhuriyet, 25.8.1936, s. 1) Prof. Yusuf Ziya Özer, Üçüncü Dil Kurultayı'nda, heyecânla, "Güneş-Dil İnkilâbı"nı senâ ediyor: "Güneş-Dil Teorisi iftihârımızdır... (Onun sâyesinde) dilin menşei aydınlanmış, dillerin esrar perdeleri tamamen kalkmıştır... Hind-Avrupaî ve semitik denilen kavimlerin bütün tanrı isimleri türkçedir..." "Güneş-Dil m

Kemalizmin 'Târih Tezi' ve 'Güneş-Dil Teorisi' hurâfeleri (28)

"Dâhî Başbuğ"un "Güneş-Dil" risâlesi Kemalist Totaliter Rejim, "Güneş-Dil Teorisi" veyâ "İnkilâbı"nı resmen- 1935'te tedâvüle sokmuştu. (Aslında, bir fikir olarak, Kemalist Rejimdeki başlangıcı, -henüz bu ismi taşımadan- 24-25 Temmuz 1930'da Leon Cahun'in yukarıda bahis mevzûu ettiğimiz konferansının tercümesinin neşrine kadar geriye gitmektedir. E

Kemalizmin 'Târih Tezi' ve 'Güneş-Dil Teorisi' hurâfeleri (27)

Falih Rıfkı Atay: "Garb ilim ve sanat lûgatinin istinad ettiği iştikaklar, en eski türkçe kaynaklara karışmaktadır" Kemalizmin başkalemşörü, mugâlata üstâdı, kalemiyle ömrü boyunca İslâma karşı hadsiz nefret saçmış, -arkadaşı Bediî Faik'le berâber- İsrâil Lobisinin gözde adamı, Kemalist dil katliâmının başlıca fâillerinden, tipik Farmason Falih Rıf

Kemalizmin 'Târih Tezi' ve 'Güneş-Dil Teorisi' hurâfeleri (26)

Asım Us: "Güneş-Dil teorisinin isbât ettiği hakîkat: Türk medeniyeti en eski medeniyet, Türk dili en eski medenî dil" Kurun (Vakit) gazetesi Sâhib ve Başmuharriri ve Mustafa Kemâl'in, imzâsını kullanarak başmakâleler kaleme alacak kadar kendine yakın bulduğu Asım Us, 23, 24 ve 26 Ağustos 1936 târihli üç başmakâlesini Dil Kurultayı'na tahsîs etti ve

"Büyük bir zekânın derin görüşlerinden doğan bir teori"

İşbu Atalay'ın "26.IX.1936'da Dördüncü Dil Bayramı dolayısıyle verdiği söylevde" şu sözler kulaklarda çınlıyor: "Büyük bir zekânın derin görüşlerinden doğan bir teori, (Güneş-Dil Teorisi), güneş gibi bilgi dünyasına yayıldı. Dil üzerine yapılan araştırmalar devam ederken meydana çıkan bu hakikat gösterdi ki Türk dili, dillerin anasıdır." (Türk Dili

Kemalizmin 'Târih Tezi' ve 'Güneş-Dil Teorisi' hurâfeleri (24)

Necmeddin Sadak'ın Akşam gazetesinin 25 Ağustos 1936 târihli nüshasının birinci sayfasından iki resim ve bir karikatür... (Yukarıdaki resimde, arka planda, Maârif Vekîli Saffet Arıkan görülüyor. Alttaki resimde, "Ebedî Şef", müstakbel "Millî Şef", ikisinin arasında oturan, Ali Çetinkaya.) "Bayan Âfet", henüz 28 yaşında ve senelerdir T. Tarih Kurum

Maârif Vekîli Saffet Arıkan: "Yeni Devrimimiz: Türk dili, İndo-Öropeen ve Semitik bütün kültürel dillerin ana kaynağıdır"

Maârif Vekîli Saffet Arıkan: "Yeni Devrimimiz: Türk dili, İndo-Öropeen ve Semitik bütün kültürel dillerin ana kaynağıdır" Maârif Vekîli ve 3. Türk Dil Kurultayı Başkanı Saffet Arıkan'ın (Erzincan, 1887 Ankara, 26.11.1947, Eyüp Mez.) 24 Ağustos 1936 celsesinde îrâd ettiği açılış nutkundan: "Türk dili çalışmaları bir yandan bütün ilim dünyasına Türk