Ağaç doğrulmadan gölgesi doğrulmaz!

İslam, hayatı kuşatan bir dindir. Camiden çarşıya, devletin başından dağdaki çobana, imamdan cemaate kadar herkese söyleyeceği sözü olan bir din. Medeniyetler yaptı, şehirler kurdu. Ordular yönetti, ülkeler fethetti. Nerede insan varsa, orada bulunmayı kendine uygun gördü. İslam, önceki dinlerin hepsinin kuşatıcısı, hayatın her alanını dolduran bir din olarak akidesini getirdiği kadar, Şeriat'ını da getirdi. İnsanları ikinci bir sisteme muhtaç bırakmadı. Bu dinin uygulayıcısı, dünyamız ve ahiretimizi kuşatan hayat anlayışımız için tartışmasız önderimiz ve örneğimiz Resûlullah Efendimiz oldu. O, Allah'ın bize 'üsve-i hasene' güzel bir örnek olması için gönderdiği Peygamberidir. O'nu sevmemiz; beraberinde örneğimizin, rehberimizin de Peygamberimiz olmasını gerektirir. Ashabı kiram da, insanlığın hayrı için çıkarılmış bir ümmetin dine ilk hizmet eden adamları olduklarının farkına vararak bizlere örnek oldular. Ashabı kiram, imandan kaynaklanan kardeşlikleriyle, bâtıla karşı tek vücut olarak cemaat ruhuyla yaşadılar. Fitnelere karşı müteyakkız oldular. Fitneyle karşılaştıklarında da ona teslim olmadılar. Her türlü olumsuzluklarda bile 'Kur'an ve Sünnet merkezli nasıl yaşanır' bize öğrettiler. Melek değillerdi. Onlar, dağların yüklenemediği 'kulluk yükü'nü taşırken yaptıkları hataları bile ecre dönüştürmeyi bildiler. Bize hayatlarıyla ders verdiler. Bütün özellikler, tek bir sahabede toplanmadı. Çünkü onlar masum değillerdi. Peygamberlerden sonra en iyi mü'min olduğu naslarla sabit olan Hz. Ebu Bekir de, Hz. Ömer de diğer sahabeyi ikram da, masum değildiler. Birinden sadakati, diğerinden adaleti, bir diğerinden hayâyı, bir başkasından ilmi ve şecaati kendimize örnek alabiliriz. Resûlullah Efendimize uymayan yönlerini de kendimize örnek alamayız. Arı gibi o çiçekten bu çiçeğe koşar, bal olandan balı alır, gerisini bırakırız. Sadece Resûlullah hariç! O, Allah'ın bize sunduğu olmazsa olmaz örneğimizdir. İslâm'ın nasıl yaşanacağının en güzel ve mükemmel örneği, Resulullah Efendimizdir. Bu hususta ölçü şudur: İslâm'a uymayan beyanlar ve tavırlar, kimden gelirse gelsin reddedilir. İsterse o kişi havada uçsun, denizde yürüsün! Düşünmeye, kıyaslamaya, sorgulamaya, özeleştiriye, beşerî zaaflarımızı ve şuuraltımızı bir denge noktasında kıvamlandırıp fazilet ve güzellikler hâline dönüştürmeye o kadar ihtiyacımız var ki Allah Resulünün yaşadığı "model hayat" hiçbir sahteliğe izin vermeyecek kadar gerçek ve açık olarak ortadadır. Rasulüllah Efendimiz'in hayatı hep ifrat ve tefritten uzak, 'itidal hayatı'dır. Bir tek tavrını, sözünü, işaretini gösteremezsiniz ki itidal güzelliği taşımasın. Peki nasıl oluyor da Müslümanlar; itidali, ölçü ve dengeyi bırakıp, 'aşırılıklarıabartıları' önemsiyor, hatta