Boeing Türkiye'nin güçlü lideri

Amerikan Boeing gibi bir devin Türkiye pazarının başında olmak çok büyük sorumluluk. Bu tip kuruluşlar kılı kırk yararlar. Hata kabul etmezler. Sürekli büyümek isterler. Onlarca defa Seattle'daki Boeing üslerine gittim. Kuralları, prensipleri adlarından önde gider. Boeing bayrağını taşımak yürek ister. İşte o büyük yürekli kadının hikâyesi ve hedefleri...Öyle böyle kolay bir iş değil. Havacılığı hızla gelişen bir ülkede rakiplerle savaşmak. Yılmamak. Erkek egemen bir işkolunda lider kalabilmek. Üstelik bunu yıllarca yapabilmek. Ayşem Sargın, Boeing Türkiye'nin başında. Hem Türkiye, hem de Boeing havacılık alışverişinde çok titiz. Biraz mayın tarlasında iş yapılıyor. Ama Ayşem Hanım, hem ülkesine hem de bir dünya devine hizmet ederken bütün zamanların arabulucusu ve doğru pazarlayıcısı olmayı başardı. Başarı sistemi ayakta tuttu. Elbette lidere uzun yıllar çalışma olanağı verdi.İşte Ayşem Hanım'la yaptığım sohbetin başlıkları ve cevaplar:TOPARLANMA EVRESİHangi sıklıkla uçuyorsunuz. Bindiğiniz uçağın Boeing olması sizi mutlu ediyor mu Haberin DevamıPandemi öncesi iş için çok yoğun seyahat ediyordum. Bir yılda Amerika'ya 10-15 defa gittiğim oldu. Diğer yurtdışı seyahatleri ve iç hat uçuşlarını da eklediğinizde uçaklarda çok zamanım geçiyordu. Pandemi sonrası seyahatlerim azaldı, ama seyahatlerin artacağını da görebiliyorum.Uçakla yolculuk benim için keyif. Bindiğim uçağın Boeing olup olmadığına hemen bakıyorum. Boeing olması beni mutlu ediyor. Uzun uçuşlar dışında uçaklarla ilgili sohbeti başlatan genelde ben olmuyorum, ama mutlaka yolcuların yorumlarına kulak kabartıyorum.Uçak imalatçıları zor zamanlardan geçtiler. Pandemi üretimleri yavaşlattı. Şimdi yolcu trafiği ne durumdaHavacılık sektörü COVID-19 salgınından en çok etkilenen sektörlerden biriydi. Bugüne geldiğimizde, sektörün toparlanma evresinde büyük aşama kaydettiğini görüyoruz. Yolcuların ve devletlerin hava yolculuğunun emniyetine ve sağlık koşullarına uygunluğuna duyduğu güven sayesinde yolcu trafiği geçtiğimiz iki yılda toparlandı. Küresel yolcu trafiğinde, bizim 2021'deki öngörülerimize paralel toparlanma sürüyor. Uzun mesafeli yolculuk trafiğinde artış gözlemlemeye devam ediyoruz, bu uçuşların 2023-2024 yıllarında salgın öncesine ulaşmasını bekliyoruz.Haberin DevamıNASA İLE ORTAK PROJEBoeing 777 ticari başarısı en fazla olan uçak. Şimdilerde katlanan kanadı ile ünlenen 777X sisteme hazırlanıyor. Bana bu uçağın, farklılıklarını anlatır mısınız Boeing 777, tüm zamanların en popüler ve ticari olarak da en başarılı çift koridorlu uçağı. 777X'e baktığımızda, en önemli ayrıştırıcı özelliğinin rakiplerine göre yüzde 10 daha az yakıt kullanımı ve karbon salımı olduğunu söyleyebiliriz. Bu da havayollarının işletme maliyetlerinde yüzde 10'luk azalma sağlayacak. 777X'i bu denli verimli kılan, yakıt verimliliği en yüksek ticari motor olan GE9X'i kullanması ve güç ve verimlilik sağlayan, dördüncü nesil tamamen yeni bir kompozit kanat tasarımının da aralarında bulunduğu son teknolojileri kullanması. Uçağın kanat açıklığı, katlanabilir ve eğimli kanat uçları yapısıyla 72 metreye (235 feet) çıkıyor. Katlanabilir kanat uçları ile genişleyen 777X kanat açıklığı, kanatların aerodinamik verimliliğini artırmanın yanı sıra daha az motor itme kuvveti ve yakıt kullanımı sağlıyor.Haberin DevamıBoeing'in askeri kanadının gelirleri pandemi de sıkıntıları atlatmada çok faydalı oldu mu Uzayla ilgili imalatlar Boeing yapısı içinde ciddi bir hacim sunuyor muTicari uçaklar, savunma ve uzayın dahil olduğu faaliyetlerimizdeki portföy çeşitliliği Boeing'i güçlü kılıyor. ABD'nin faaliyetleri ve ticari uzay sanayiindeki pozitif trendlerin sonucu olarak, savunma portföyümüz güçlü ve istikrarlı talep görmeye devam ediyor. Savunma, Uzay ve Güvenlik iş kolumuzun geliri, 2021 yılında 26.5 milyar dolar düzeyindeydi. Küresel gelişmeler ve pek çok farklı gösterge, bu alanın büyümeye devam edeceğini işaret ediyor. Küresel uzay sanayi iş hacminin 2040 yılına kadar yıllık 1 trilyon dolara ulaşacağı bekleniyor. Uzay alanında NASA ile çalıştığımız projeler var. Boeing, dünyanın yer çekimini yenme doğrultusunda ABD'nin yürüttüğü tüm büyük girişimlere destek veriyor. NASA, ABD'nin yeni nesil, insanlı uçuşa uygun roketinin temel ve üst aşamalarının geliştirilmesi, aviyonik takımların tasarımı, test edilmesi ve üretimi için Boeing'i tercih etti. 702X teknolojimizle, uydu alanındaki dijital dönüşüme öncülük ediyoruz.Haberin DevamıFazla teknik konulara boğmak istemiyorum. Türkiye gibi zor bir pazarda Boeing'i temsil ediyorsunuz. Böyle bir yeri kazanmanız ne kadar zor olduBen Türkiye'yi tanımlarken havacılık sektörü açısından büyük ve yükselen pazar olma özelliğine odaklanıyorum. Ülkemizin savunma ve havacılıkta imalattan mühendislik kabiliyetine, havayolu taşımacılığından uçak servisine kadar her alanda biriktirdiği tecrübesi ve özel coğrafi konumu, bizim sektörümüz için son derece kıymetli. Türkiye'deki işimizin görünen tarafı uçaklarımız olsa da Türkiye bizim için aynı zamanda çok değerli bir kaynak ülke ve işbirliği alanlarımız çok geniş. Türk sanayisi ile yakın çalışıyoruz: Yeni nesil ticari uçaklarımızda Türkiye'de üretilmiş parçalar var. Türkiye'de her geçen gün tedarikçi sayımızı arttırıyoruz. İstanbul'daki mühendislik merkezimiz, buradan dünyadaki mühendislik faaliyetlerimizi destekliyor. Kişisel olarak geldiğim noktayı hem ülkemi iyi tanımamın hem de uzun yıllar uluslararası ortamlardaki iş tecrübemin bir sonucu olarak görüyorum.Haberin DevamıDETAYLI ŞARTNAME TESLİMATI ETKİLİYORTürkiye Boeing 787 teslimatları konusunda sıkıntılı. Gecikmeler var. 787 de neredeyse 777 gibi önemli bir ticari başarı yakalamak üzere. Gecikmelerin ana nedenleri nedirBelirttiğiniz gibi 787 uçaklarımız için bir yandan FAA, tedarikçilerimiz ve müşterilerimizle görüşmelerimizi sürdürüyoruz, diğer yandan da üretim süreci ve tedarik zincirindeki kapsamlı kontrollerimize devam ediyoruz. Her bir uçağımızın detaylı şartnamemize tam uyum sağlaması için çalışıyoruz. Bu çalışmalar Türkiye de dahil teslimatlarımızı etkiliyor, ancak kaliteyi korumak ve 787 programını uzun vadede doğru şekilde konumlandırmak üzere doğru olanı yaptığımıza inanıyoruz. 787 programı Türkiye için de önemli bir program. Yıllardır Boeing uçakları için binlerce parça ve komponent teslimatı gerçekleştiren TUSAŞ, bugün 787 Dreamliner irtifa dümeni, kargo paneli ve kuyruk yatay hücum kenarı üretiyor. Ayrıca, yeni tedarik sözleşmesi ile HMS Makina, Boeing'in doğrudan tedarikçilerinden biri oldu. Şirket, 737 programının yanı sıra 787 Dreamliner uçakları için çeşitli parçalar üretiyor.Boeing'in sizi tercih etmesinin ana nedenlerini birkaç maddede söyler misiniz Boeing Türkiye'de kaç yıl oldu. Yetki alanınıza giren başka ülkeler de var mıTürkiye'yi iyi tanımamın, ülke hedeflerine ve şirketin önceliklerine uygun iş stratejileri geliştirebilmemin bu göreve gelmemde rol oynadığına inanıyorum. Malum, küresel şirketlerin oyun alanı çok geniş. Farklı ülkelerde bu doğru yakalayabildikleri ölçüde rekabetçiliklerini koruyabiliyorlar. Bu konu özellikle de stratejik sektörler için önemli, ki havacılık böyle bir sektör. Ben 6 yıldır Boeing Türkiye'nin Genel Müdürü olarak görev yapıyorum. Bu yıl Türkiye'nin yanı sıra Afrika Bölgesi de bana bağlandı.Yoğun bir iş hayatınız var. Ağırlıklı erkeklerin hâkim olduğu sektörde çalışıyorsunuz. Onları ikna etmekte zorlanıyor musunuz Aslında iş hayatında erkek yoğun olmayan bir ortam neredeyse yok, özellikle de yönetici seviyesine çıktıkça kadın sayısı daha da azalıyor. Ben tüm profesyonellerin ikna olma eşiğinin karşı tarafa güven ve saygıdan geçtiğini düşünüyorum. Bugüne kadar bu ortamı yarattığım sürece iknada sorun yaşamadım. Bilakis, Boeing gibi bir şirketi bir Türk insanının temsil