Mustafa Çağrıcı

Karar

Nas-Faiz-Enflasyon

Okuyucularım, bilmediğim bir alanda ahkâm kestiğimi sanmasınlar. Modern ekonomide enflasyonu düşürmenin yolunun ne olduğunu ben bilmem; çünkü konunun uzmanı değilim. Ama enflasyonu düşürmenin yolunun ne olduğunu, bu alanın uzmanlarının bileceğini bilirim; çünkü bilime güvenirim. Gelelim konumuza Herkesin malumu: Sayın Cumhurbaşkanı Erdoğan, 12 aylı

İslam kaynaklarında insan hakları

İnsan hakları bağlamında Müslüman dünyanın bugünkü asıl sorunu, Batı'daki gelişmelerin tersine- kendi kültürel mirasından bir insan hakları düşünce ve pratiğini çıkaracak entelektüel yapıyı oluşturamamış; Müslüman maşeri vicdanında insan hakları bilincini besleyecek bir eğitim felsefesini geliştirememiş olmasıdır.Oysa mesela- İslam'daki farz-ı kifâ

Bayram ve bayram ibadetleri

Bayramınız mübarek olsun aziz okuyucular; sağlık ve huzur içinde nice bayramlara kavuşmanızı diliyorum, Yüce Mevla'dan.Dinî kültürümüzdeki Ramazan ve kurban bayramlarının ikisi de hicretin 2. yılında uygulamaya konmuştur.Hz. Peygamber Medine'ye hicret edince Medine halkının, İran kültüründen etkilenerek, Nevruz ve Mihrican bayramlarını kutladıkları

Gazâlî'nin İhyâ'sında akıl ve bağımsız düşünme

Muhtemel itirazlara cevap:Konu Gazâlî olunca, onun filozoflara din üzerinden yönelttiği eleştirilerle Müslüman dünyada felsefî düşüncenin önünü kestiği ve dolaylı olarak bilimsel gelişmeyi durdurduğu şeklindeki bence de kısmen haklı- gerekçelerle yazıklarıma itirazlar gelecektir. Bu itirazlara karşı itirazım şöyledir:a) Gazâlî o eleştirileri yönelt

Kur'an'da kozmolojik-ahlâkî bir kavram: Mîzân

Sözlükte "terazi" anlamına gelen "mîzân" ve onun somut şekli olan geleneksel tartı aleti, birçok kültürde olduğu gibi Kur'ân-ı Kerîm'de ve ilhamını ondan alan İslam kültüründe de evrensel ahlâkî değerler olan adalet, doğruluk ve dürüstlüğün sembolü olarak kullanılır. Tefsir âlimleri, "mîzan" kelimesinin geçtiği ayetleri açıklarken sıklıkla "Adalet

'Kayıt içi din' öğretimimiz sorunsuz mu

Cumhuriyet idaresi 1924'te Diyanet İşleri Reisliğini teşkil ederken cami ve mescitlerle birlikte tekke ve zaviyelerin yönetimini de bu kuruma devretmişti. Çok da doğru bir iş yapmıştı. Fakat 1925'te çıkarılan 677 sayılı kanunla ülke sınırları içindeki tekkeler kapatıldı, tarikatlar yasaklandı. Böylece Cumhuriyet idaresi sorunu çözeyim derken daha b

Siyasete farklı bir yerden bakış

Parlamento üyelerimizi ve Cumhurbaşkanımızı seçerek demokrasinin bir rutinini daha epeyce gürültü patırtıyla da olsa- tamamladık. Vatana millete hayırlı olsun.Bu köşede şimdiye kadar 400 civarında yazı yazdım, hiçbiri politik değildi; daha doğrusu politik bir amaçla yazılmış değildi. Gerçi birçok yazının konunun tabiatı gereği- politika ile ilgisi

En âcil ihtiyacımız: Dinî bilgide yenileşme

Devamlı okuyucularım fark etmişlerdir; hangi konuda yazarsam yazayım, sonunda meseleyi bir şekilde getirip eski veveya yeni din âlimlerimizin "ilim" zihniyetlerine, "ilim"den ne anladıklarına bağlıyorum. Konunun olabildiğince doğru ve eksiksiz anlaşılması için de fikirlerimi mümkün olduğunca olgularla ilişkilendirerek açıklıkla yazmaya çalışıyorum.

Câbirî eleştirisi ve bir zihniyet analizi

Muhammed Âbid el-Câbirî ülkemizde çok okunan Faslı fikir adamıdır. Çoğu geniş hacimli birçok eser, bir de Kur'an tefsiri yazdı. 2010'da vefat etti. Eserlerinin çoğu dilimize çevrildi. Bunlardan biri de Arap Ahlaki Aklı'dır (çev. M. Çelik, İst. 2015, 824 sayfa). Aşağıda bu kitap üzerine bir eleştirel değerlendirme ve zihniyet sorgulaması sunacağım.C

Kültürümüzde sistematik bilgi alanı olarak ahlak (2)

Bir önceki yazımda, kültürümüzde insanın din ve dünya hayatını düzenleyen Kelam ve Fıkıh'ta sistematik bilgi alanı olarak ahlakın yerinin olmadığını açıklamaya çalışmıştım.Mûtezile ile ilgili iddiamı tekrar hatırlatayım: Mûtezile'nin asıl meselesi ahlaka temel oluşturmak için insanın özgürlüğünü savunmak değil, Allah'ı zulümden tenzih etmektir. Onu