Altan Çetin

Yenisöz

Cam Kırığı yahut Sen Haklı ol Alyoşa

İncinsen de incitme... Hayat bazen cam kırığı olmak kaderini yaşatır. Çoklarımız kendimizce güzel hal, iyi niyet ve temiz dilek sandığımız yerde bir bakmışız birilerinin ayakları bizim yüzümüzden kan revan içinde. Gök kubbe çökmüş ve ab-ı hayat piyalesi diye sunulan yağız yeri kana bulamış. Ne hicaptır... Elimizi uzatmaya bile utanırız aslında o to

Çeşme kültürü yahut su medeniyeti

Kültürümüzde gerek Türkçe'de gerekse İslam dairesinin diğer kültürlerinde su ile göz arasında kurulan bir alaka vardır. Suyun kaynağına göze diyen Türkler Arapçadaki ayn ve Farsçadaki çeşm kelimelerini de bu manada kullanmışlardı. Bir kültür böylece bütünüyle su ile alakalı bir kavramlaştırmada müşterek bir zeminde buluşmuş gözüküyor. Çeşme ve ayn

Yağmur

Mavi Gök Yağız Yer... Mavi gök ile yağız yeri birleştiren yağmur; yer ile gök arasındaki varlığımızın bereketli bir şahididir. Şair Hayretî'nin Dâne-i bârân degüldür yeryüzine dökülen Derd ile göklerde olmışdur bulutlar eşkbârYeryüzüne dökülen yağmur tanesi değildir. Bulutlar, dert ile yağmur gibi gözyaşlarını yağdırmaktadır, mısralarınca şiir içre

Gölgesiz ve nedensiz bir yazı

Mavi Gök Yağız Yer... Her işin kendi çerçevesinde önceliklerinitelikleri vardır. Modern zamanlar bu öncelikleri karıştırarak herkesi bir şey olmaya zorlayan hallerin çağlarınıhallerini oluşturdu. Modern zaman deyip de kendi putumuzu dişlemeye de gerek yok; zira ne oluyorsa insanın zihni ve hayatında onun iradesiyle oluyor. Kifayetsizliğe modern bah

Aristoteles'ten Türk tarihine devlet algımızı düşünürken

Tarihin insanlara öğrettikleri şeylerden en önemlilerinden birisi ne için, nasıl ve neyle yaşadıklarını göstermesidir. Türkler açısından şüphesiz bu tecrübelerden en önemlisi nizam, düzen yahut devlete dair olanlardır. Bunun daha geniş çerçevesi ise medeniyet lafzı ile karşıladığımız insanlık durumudur. Türkler medeni ve medeniyetçi bir millet idil

Çanakkale Nedir yahut Mehmet Akif'ten Nurettin Topçu'ya Şu Boğaz Harbi!

Âsım'ın nesli... diyordum ya... nesilmiş gerçek: İşte çiğnetmedi nâmûsunu, çiğnetmeyecek...Bu neslin bilinç kaynağı olarak şu Boğaz Harbi nedir İstiklal Marşımızın yazılmasının sene-yi devriyesinden mazi ile müstakbel arasında tarih bize kendimizi düşündürmelidir. Nereden geldik, ne olduk ve nereye gidiyoruz İşte bu suallere cevaplarımız mensubiyet

Türkistanlılığın değer zemini yahut Yusuf Hac Hacip, Mehmet Akif ve Nurettin Topçu'da diğergam şahsiyet sürekliliği

Milletler tarihlerindeki değerleri farklı zamanlarda tezahürü üzerinden bir aidiyet şuuru ve amel birliği içerisinde kendilerini düşünürler. Ben kavramı ve biz yapısı da bu bütünlük içerisinde teşekkül eder. Modern zamanlarda artık naif bir saflık olarak görülen diğergam, özgeci anlayış tarihi derinliği içerisinden akan bir verimli ırmak olarak mil

Tarihçiliğimizin matematiği yahut medeniyet yapısı odaklı tarihçilik

İslam tarihçilerinin büyüklerinden İbnü'l-Esir; "Doğu tarihlerine gelince, bunlar Batıda cereyan edenleri vermeyi ihmal edip bıraktıkları gibi, Batı tarihçileri de doğu da geçen olaylara ve haberlere önem vermeyip bırakmış oldular. Tarih meraklısı bir kimse bir olay zincirini araştırıp incelemeğe kalkarsa, çok sayıda ciltleri, o olayı değişik anlat

İslam'ın Sadr-Evvelinden Hükümet

Hz. Peygamber bir medeniyet peygamberi idi. Hicretle geldiği Yesrib'de Medine kuran peygamber bir sosyolojik ve kültürel kitleyi, bir toplumu yeni bir tarihin zemini haline getiriyor; Müslümanların ötekini de içine alarak kuracağı nizamın temel numunesini teşekkül ettiriyordu. Bu toplum yapısı üzerinde oluşan devlet nizamı Peygamberin getirdiği ada

Travma Algısı yahut Depremde Yıkılan Ruhlar

Bu yazının sahibinin alanının tarih olduğu ve psikolojiye dair değerlendirmelerin bazı okumalara dayalı olarak yaptığımızı ve deprem hafızamıza bir tarihçi olarak not düşerken meseleye disiplinler arası bakarak tespitimizi yapmaya çalıştığımızı ifade etmek isteriz. Amacımız travmaya dair psikolog ya da uzman görüşütavsiye vermek değil bütün bir bak