Altan Çetin

Yenisöz

Ne olacağızdan nasıl yapacağıza geçememek yahut kendöz fukaralığı

Ne olacağız sorusundan nasıl yapacağız sualine geçemedik uzunca asırlardan beri! Milletçe kendimizi ne olarak tarif edip tanımlayacak; anlayacağız meselesini çözemedik, çözemiyoruz. Zamanın ruhu, geçmişin gölgeleri, kültürümüzün izleri, kendözümüzün esasları ve geleceğin umutları arasında öylece duruyoruz. 100. yılında olmanın mutluluğunu her halük

Töre, kut; Türk yahut Kendöz bilinci

Mavi Gök Yağız Yer Kut bilgeliği ile oluşmuş düzen mantığına töre denir, tarifi anlam, mefkûre, mensubiyet ve mesuliyet noktasında kendözümüzün sınırlarını çizmeden öte 21. Asırda uyandırıcı bir tanım olur diye düşünüyoruz. Kut varlıkla kurduğumuz ilişkide düşünen iki uzvumuz beyin ve kalbin düşünce kavramı olan akıl ile bilginin gönülde kurduğu il

Türkistanlılık yahut Türkistan'dan Türkiye'ye çağlar içinden kendi özümüz

Türkistanlılık bir mefkûre, şahsiyet ve mesuliyet kavramıdır. Kavram tarihi mitolojik- popüler-politik bir çerçeveyi ifade etmez. Mefkûresi medeniyetçi milliyetçilik olarak kavramlaşan hareket, kendi yolunda medeniyet mesuliyeti taşıyan bir mefhumu karşılar. Bu yoldaki şahsiyet, şüphesiz esasını tarihten ve onun içindeki kendözümüzden alır. Bir nez

Seneca, Yusuf Has Hacib, bilgelik yahut kendi özümüzün mecraı

Mavi Gök Yağız Yer Seneca, "Felsefe, ruhu bir kalıba döker, işler; yaşamı düzenler, eylemleri doğru yola koyar; yapılacak yapılmayacak işleri gösterir" ve "Felsefe, sözleri değil, davranışları öğretir", ifadeleri ile felsefenin yabancısı olduğumuz bir tarafına işaret eder. Ayın karanlık yüzü. Hikmet belki de tam burada bilgelikle birleşerek felsefe

Epiktetos ile kendözümüze, hayata ve dünyalılara bakarken düşünceler

Mavi Gök Yağız Yer Hayata karşı filozofça duruşta Epiktetos yahut Stoacılar Roma'nın o maddi güç dünyasında; günümüze benzeyen bir yapı içinden insanlığımızın zaman ve mekândan münezzeh duygularını dile getirdiler. Onların felsefesinde bu yargıyı düşündüren, öze dokunan ve zaman ve mekânda kendözümüzle bizi yaklaştıran sözleri daha doğrusu halleri

Cumhuriyetin 100. yılında medeniyetçi düşüncenin kökleri yahut kendözümüzü; hususî seciye ve müstakil hüviyeti mahfuz tutmak

Cumhuriyetin 100. Yılında Türkiye yüzyılı perspektifi içinden retrospektif bir bakışla medeniyetçi düşünmemiz yahut kendözümüz temelinden bir medeniyet tasavvurunun neresindeyizi anlamak için 1071'den bu yana bakarken Türkiye'deki son devletimizin kurucu iradesini temsil eden Mustafa Kemal Atatürk'ün bu çerçeve içerisinde ne dediği, medeniyet mesel

Medeniyetçi Kendözümüz yahut Türk, Türkistan, Türkiye

Türkler töreli bir millet idi; kelimenin manasında mevcut olan kanun ve nizam sahibi olmak anlamı ile bilgelik mazmunu birleştiğinde ideolojik kalıplaştırmaların ötesinde bir imkân, idrak ve irade olarak kelime kendi medeniyet zeminini ortaya koyar. Adalet bu yüzden Türklerde devletin dini olmuştur. Bu kavram anlamında vaki kanun ve nizam töresi öt

Tarihten Mersiye'ye Kerbela faciası

Muharrem ayındayız. Ehl-i beytin uğradığı büyük kıyımın seneyi devriyesindeyiz. Bu hadise İslam'ın kapanmaz bir yarasıdır. Müslümanlar ve hususen Türkler ehl-i beyti çok severler. Hz. Muhammed'e duydukları sevgi ehli beyt sevgisi ile birleşerek büyür. Kerbela'da Hz. Hüseyin'in şahadeti politikanın doymaz ve sınır tanımaz Yezid ruhunun nelere yol aç

Medeniyet kendözümüz yahut ilim kendin bilmektir

Mavi Gök Yağız Yer Düşünen kişi şüphesiz düşündürmesini de bilendir. Aydın kimi zaman aydınlatarak kimi vakit karamsarlıklarıyla fark ettirir, uyarır, gösterir. Kendinde bildiklerini bildirerek kendözünden topluma konuşan bir varoluş hali şüphesiz içerik, görüntü ve işlev açısından zamanına faydalı olma ihtimali en fazla olandır demek yanlış olmay

Böyle Gördük Kurmacası yahut Kendözünden Yabancılaşmak

Tümel söylemlerin üst kurmacalara dönüştürüldüğü ya da kötülüğün iyi postuna bürünüp insanlığı iğfal ettiği çağlardayız. Gelenek kostümündeki "eskiler" üzerinden esasen modern ontolojisi taşıyan yeniler gelenekli toplumların medeniyetine karşı ironikzalimce hamle yapıyor. İşin trajik yanı ise gelenek yörüngesinde olduğunu sanan kitlenin kendi içler