Altan Çetin

Yenisöz

Tahassür

Mavi Gök Yağız Yer Yazılarımı takip edenler düşünce ve medeniyet merkezli bir odak ile kalem oynatmaya çalıştığımı fark etmişlerdir. Lakin bugün gönle mavi gökten tahassür kelimesi düşünce, yağız yerde Recaizede Mahmud Ekrem'in şiiri yankılanıverdi: Âh kim Pîrâye'min işte bu yerdir meskeni! Şu siyeh topraklar olmuştur o nûrun mahzeni. Gelmedim on b

Tarihe Tarihçiye İçten ve Dışarıdan Bakarak Yönelirken

Tarih, tarihçinin zihninde bir bilgi haline gelmektedir. Yani yaşananolan ile tahkiye edilen arasında tarihçi durur. İşte tarihçinin akademik donanımı, eğitimi ve yöntem bilgisi kadar psikolojik iç ve dış unsurlar, kişiliği ve ahlakı da bu bilginin oluşmasına etki eder. Bu etkinin olumsuz olması ise Orta Çağ müelliflerinden bu yana ifade edildiği ü

İbn Sinacı Karanfil İle Bilgelik Bilincine Doğru

Mavi Gök Yağız Yer Karanfil anlam dilinde kuvvet ve şiddet manalarına delalet edermiş. İnsan aklı kendi nefsindeki manaları varlıktaki zuhurata yükleyerek âlemi kendi nazarî aklıyla birleştirip sembollerden bir lisan var eden tek canlı. Bu yolla kullanılan lisanın yanına bir de sembol lisanı ekleyerek amma bir kültürün kendi iç iletişiminde yahut i

Medeniyet Merkezli Tarih Biligi yahut Medeniyet Bilig

Tarih insanı bilmenin bilimidir. Bu bakımdan tarihin insanî olanın her alanını kapsayan, disiplinler arası bir sahada kendi yöntem ve kuram dünyasında işleyen bir yapısı vardır. İnsanı bilmek; insan bilig tarihin esasındaki bilgi meselesini yani biligi önümüze koyar. Tarihin öznesi de nesnesi de insan; tarihi yapan, yaptığını inceleyen ve kendi üze

Samuraylardan Memlukler ve Yeniçerilere Modern Zamana Askerler

Milletlerin medeniyet tarihleri, benzer tezahürleri ve tarihi akışı söz konusu kılmaktadır. Buna bağlı olarak toprağa dayalı hayatın yaşandığı orta zaman Japon ve Türk askeri tarihlerinde farklı içerikle ile benzer tezahürlerde savaş felsefesi ve savaşçı grupların varlığı gözlenmektedir. Çünkü her iki millette kendilerine bir vakitler büyük güç ver

Öz Panteonundan Sorumluluğun Gerçekliğine

İnsan varlığını nerede hisseder. Özüm diyerek panteon kurduğu o yere varmak konusundan bir Sisifos çaresizliğine düşmüş halinden neyle ve nasıl çıkacaktır. Dünyaya gelen, tasarımlayan ve sorumlu olan insanın yolu nereye çıkar Schopenhaur'un İsteme ve Tasarım Olarak Dünya eserindeki "Bilme bakımından bütün var olanlar, -açıkçası tüm dünya- ancak özn

Millî Mimarlık Akımı Çerçevesinde Ankara'daki Mimar Kemalettin Eserleri

Ankara Cumhuriyetin başkenti olarak SelçukluOsmanlı mirası olan ve izlerinin hala takip edilebildiği bir şehirdir. Bu katmanlara Cumhuriyet devri Türkiyesinin eserleri de eklenerek şehir hâlihazırdaki durumuna gelmiştir. Bu son evre içinde fevkalade dikkat çeken bir dönem olarak Millî Mimari akımının tarzı ve yapısı dâhilinde oluşan bir katman vard

Hünkâr Hacı Bektaş Veli

Hacı Bektaş Veli Türklerin inanç ve gönül haritasının şüphesiz en önde gelen kaynaklarından biridir. Dinin insana yönelik asıl gayesini Türk'e Türkçe anlatan bir sonsuzluk kaynağıdır. O, Türk'e konuşurken evrenselin manasını insanlığa hatırlatan bir kavrayışı da temsil eder. Peygamber sevgisi ve Ehl-İ Beyt muhabbeti milletimiz için vazgeçilmez bir

Klasikler Derken

Mavi Gök Yağız Yerİnsan ve klasikler arasındaki ilişki bir boyutuyla kendiliğini düşünmekle ilgilidir. Eski(meyen) zamandan kalan bir mana, eser, iz bize insanî kendiliğimize dair bir öz, müşterek ve tarih üstü manayı duyurur. Bilmediğimiz zamanlardan kim bilir hangi göremeyeceğimiz müstakbele kadar geniş yelpazede bir bütünün parçası olmamız klasi

Selçuklu Çağından İktisat Zihniyetimizi Düşünürken

Şehrimiz hayat tarzımızdır. Tarzımız ise medeniyetimiz. Medeniyetin toplu-devlet-şehir üçlemesindeki hududları içerisinde hayat tarzımıza şehrin ve hayatın temel meselelerinden olan iktisat konusundan baktığımızda işleyen bir üretim, al-ver sistemi ötesinde ve ona kuralları ve zihniyetini veren nasılını ortaya koyan bir kültürün, anlayışın, görüşün