Ömer Lekesiz

Yeni Şafak

İstanbul Mushafı

Önceki yazımda Kur'an-ı Kerim'in zihniyet, talim-terbiye, güzellik ve inşa cihetinden Müslüman sanatlarının merkezinde yer aldığını, Mushafın hüsn-i hattan başlayarak tezyin ve tezhibin ilk konusu olduğunu anlatmış, yine bu manada Kur'an'la nitelenen bir kitap sanatları sözlüğünün oluştuğundan söz etmiştim.Matbaacılık, yani kitapların seri üretimi

Kur'an tezhib ve tezyîn sözlüğü

Büyüklerimiz, Arapça'yı bilmeksizin Kur'an-ı kerim'i okumanın hükmünü açıklarken, Kur'an'dan sadece dili bilenin değil, duyu sahibi olan herkesin bir nasibin olduğunu özellikle belirtirler. Buna göre, Kur'an'ın güzel bitkilerin kokularıyla harmanlanmış kağıdının özel kokusundan başlayarak gözün, dilin, kulağın ve dokunmanın da ondan devşireceği nic

Şeyh Muhyiddin'den seçilmiş sözler

İbnü'l-Arabî (kuddisesirruh), Fütuhât-ı Mekkiyye'sinde, İmam Gazzâlî'nin (rehimehullah) muamele ve mükaşefe olarak ikiye ayırdığı ilmi, bir sâlikin terbiyesi esasında birleştirerek, tasavvufu fıkha tabi kılmakla kalmamış, bu yolla fıkhın tasavvufunu da inşa etmiştir. Böylece Fütuhât-ı Mekkiyye, bir mürid için muamele ve mükaşefe ilimlerini birinin

'Mürekkepten Noktaya'

İslam yazısı olarak Hat'tı, günümüzdeki ve dolayısıyla zihinlerimizde yer eden Batılı tanımına göre sanatla niteliyoruz. Oysa ki asliyetinde Kur'an'ı en güzel şekilde, hakkını vererek yazma niyet ve gayretinden oluşan Hüsn-i hat, Arapça'daki sanat (sun') kelimesinin anlamı itibariyle, bu niyet ve gayreti aynı düzeyde ihtiva etmesi cihetinden ayrıca

İslamofobya'nın asıl hedefi imanımızdır

İmam Mâtürîdî, Tevbe sûresinin 24. ayetinin tefsirinde, birinci derecedeki akrabalara itaat ile onların rızasını gözetenlerin; elde ettikleri malları kaybetmekten çekinenlerin; ticaretlerinin durgunluğa uğramasını, hoşlarına giden evlerden vazgeçmeyi göze alamayanların, bu tercihlerinden dolayı Allah tarafından tehdit edildiklerini belirtmiş; bunla

İslamofobya'nın bizim imanımızla ilişkisi üzerine

Yeni Şafak gazetesinin iki gün önceki nüshasından okumuşsunuzdur: Fransız polisi, başörtülü iki kadından birinin başına yumruk atıyor, onu korumaya çalışan diğer kadını ise yere yatırarak etkisiz hale getirmeye çalışıyor. Bu polis, hemen yanı başlarındaki araçtan inip iki kadına uyguladığı şiddeti, videoya kaydettiğini belirterek kendisini uyaran b

Köprüler, rehberler ve ışıklar

Molla Abdullah İlâhî'ye (Kuddisesırruh) ait Zâdü'l-Müştakîn - Hak Âşıklarının Azığı adlı eserin, Tvnet'in elan idrak etmekte olduğumuz Ramazan ayının iftar ekranını Mâverâünnehir'e kurmasından hemen önce, Ketebe tarafından yayınlanmasının güzel bir tevafuk olduğunu belirtmeliyim. Zira İlahî, Semerkand'la Selanik Vardar Yenicesi, diğer bir ifadeyle

Bir tavzih ve birkaç bilgi

Fettah Aykaç'ın Creswell'e Göre Erken Devir İslam Mimarisi Açıklamalı ve Yorumlu Özet Tercüme adlı kitabıyla ilgili yazılarımdan sonra, birkaç kişi telefonla arayarak esere nasıl ulaşabileceklerini sorduklarında, şu önemli bilgiyi iletmediğimi fark ettim: Mezkûr kitap, Mimar ve Mühendisler Grubu (MMG) tarafından, öncelikle üniversite kütüphanelerin

Ramazan Dikmen 'Bütün Öyküleri'yle Ketebe'de

Ramazan Dikmen'in vefatının 25. yılındayız. Merhum Dikmen, 5 Şubat 1956 tarihinde Balıkesir'in Dursunbey ilçesine bağlı Karyağmaz köyünde doğmuştu. İlköğrenimini köyünde, hafızlık eğitimini ilçesinde, ortaöğrenimini ise İstanbul İmam Hatip Okulu'nda tamamlamıştı. 1981'de Ankara Siyasal Bilgiler Fakültesi'nden mezun olmasının ardından Maliye Bakanlı

Creswell'e Göre Erken Devir İslam Mimarisi

Fettah Aykaç'ın kitabının adı, K. A. C. Creswell'e Göre Erken Devir İslam Mimarisi. Büyük boy iki cilt olarak yayınlanan kitap, Açıklamalı ve Yorumlu Özet Tercüme alt başlığını taşıyor.Aykaç'a bu çalışmayı öneren Aziz Doğanay'ın Takdim yazısında yer alan şu cümleleri kitabın değerini açık bir şekilde ifade ediyor:"Creswell'in, 1969 yılında 90 yaşın