Ahmet Doğan İlbey

Yenisöz

Hacı Bayrâm-ı Velî'nin dil şehrine vardım yeniden yapıldım

Öyle kirli ve inançsız bir zamandayız ki insan güzel fıtratından soyuluyor ve aşağıların aşağısı bir varlık şekline doğru evriliyor. İnsanın en ulvî hususiyeti olan dil, kalb, yürek ve derûn kelimelerinin karşılığı olan gönül, irfanî mânâda şehir yok olmakta... Çok söylenen bir söz: İnsan şehri yapar, şehir de insanı yapar. Şehir kalbin aynasıdır.

Evlerimiz ezan sesiyle dolsun, göklerimiz ezan sesiyle çınlasın

Ezan, günde beş vakit îmanımızı tazeleyen semavî bir ses. Allah ve Resûlüne beş vakit icabetin sesi bu... Âlimanın sözüyle "Ezan sözlerin en temiz olanı ve semâ sâkinleriyle dünyadakilerin aynı anda dinledikleri" ilahî bir çağrıdır. İ'lâ-yi Kelimetullah'ın günde beş vakit ilânıdır. Günde beş vakit hüviyetimizi, yâni Hû'dan geldiğimizi hatırlatır.

"Yârin kapısı"ndan huşû ile girilir

Hayatımız kapılarla çevrili, kapılardan girer çıkarız her gün. Evimizin kapısı, işimizin kapısı, hükümet kapısı... Bizim muradımız zâhirî kapılar değil. Gönlümüzü inşirah ettirecek, kalbimizi ve îmanımızı tezkiye edecek ilâhî aşk tâlimiyle açılan kapılardır. Bu mânada kapı tekke ve dergâhtır. Mürşid-i kâmillerin gönül evi ve mânevî makamlarıdır...

'Seher vakti çaldım yârin kapısın'

Tasavvuf menşeli türkülerimizi ibadetlerden sonra zikir gibi dinleyip ulvî cezbeye kapılanlar "Seher vakti çaldım yârin kapısın" türküsünü bilirler. İdraki ve gönlü modernist zihniyetle kirlenen nesil, üzülerek belirtelim ki bu aziz türküyü sıradan bir mûsikî olarak dinleyip nefsî haz ve neşesine meze yapıyor. SEHER VAKTİ YÂRİN KAPISI NASIL ÇALINIR

Seher yeli mâşuktan haber getirir

Seher yelinin ulvî vasfını bilmeyenler, rûha verdiği şifalı serinliğini tatmayanlar talihsiz insanlardır. Âcizâne hüzünkârlığım seher yelinin kalbime, gönlüme dokunuşundandır. Seher vakti hüznü en vecdli yaşadığım bir vakit. Nasıl bir hüzün bu Seher yeli tenimden girip yüreğimi, dimağımı sarar, sonra bendenize mâveradan haber getirdiğini söyler, hü

12 Eylül darbesinin elebaşı nü-sever Evren'in akıbeti

12 Eylül darbesinin cebrî ve askerî gücü sayesinde gayr-ı meşru cumhurbaşkanı olan general Evren "Darbe yapmak anayasada suç değildir. Kurucu iradeleri yargılamak, ihtilâlcinin bir başka ihtilâlci tarafından yargılanmasıdır" ve "asmayalım da besleyelim mi" şeklinde siyaset ve idare tarihinde duyulmayan sözler sarf eden garabet ehli bir zavallıydı.

Seher vaktinde mâşukun kapısını çalmak

Seherî olmak nedir bilir mi modern zihniyetle mâlûl olanlar. Seher vakti uyanık olanlara "seherî" denir. Kurânî mânada seheri olanlar bu vakitte mâşukun varlığını derinden hissetmek için uyanık olurlar. Ali Yurtgezen hocanın şerhine göre seher vakti uyanıklık hâli namazdır, duadır. Mâşuk ise bâzan Allah yâr-i zülcelâl'dır, bâzan da Sevgili Peygambe

"Allah'ın bir ikramıdır ölüm"

Allah zü'l celâli ve'l ikrâm'dır ve ölümün ilâhî bir ikram olduğunu, herkesin öleceğini buyuruyor: "Muhakkak sen de öleceksin (Habîbim), onlar da elbet ölecekler." (Zümer sûresi, 30. âyet, Kur' ân-ı Hâkim ve Meâl-i Kerîm, Hasan Basri Çantay, cilt:2, s.827) Bu ilâhî emrin ateşiyle mağaramda, yâni tenha odamda her gece zikrettiğim mâneviyatlı bir söz

Laikçi Cumhuriyet Millî Mücadele'nin muarızıdır

Kemalist Cumhuriyetin en keskin tarihi olan1928 itibariyle Millî Mücadeleyle rûhî ve fikrî, kültür ve medeniyet, anayasa ve içtimaî bakımdan hiçbir irtibatı kalmamıştır. Çünkü Millî Mücadele'nin esasları olan Kur'ân-ı Kerim harflerine, hilâfete, İslâmî eğitim gibi birçok kararlara sâdık kalınmamış, anayasadan "devletin dîni İslâmdır" hükmü çıkarılm

Üryan geldik üryan gideriz

Ehlinin bildiği üzere üryan çıplak demektir. İslâm tasavvufunda üryan "çıplak geldik hiç bir şeye sahip olmadan, çıplak gideriz" yâni mal mülk, makam gibi yüklerden kurtulduğumuz gibi nefs, haz, kibir gibi derûnumuzu kirleten huylardan da arınıp mânevî mânada üryan olup âhirete hazırlanmaktır. "Dünyaya üryan geldik, üryan gideriz" sözü tevekkül etm