Uydurma hadîs nakletmenin vebâli!

Uydurma hadîs nakletmenin vebâli çok büyüktür. Çünkü Peygamber Efendimiz, "Kim, amden, kasden, yanî yalan olduğunu bile bile, bana yalan bir söz isnâd ederse, Cehennemdeki yerine hazırlansın" buyurmuştur.

Bu hadîs-i şerîf, mütevâtir, çok kuvvetli bir hadîs-i şerif olup bunu 70-72 sahâbî nakletmiştir. Hemen hemen bütün hadîs kitaplarında yazılıdır. İşte Peygamberimizin söylemediği bir sözü, onun söylediğini iddiâ etmek, çok büyük mes'ûliyetli bir iştir.

İslâm âlimlerinin kitaplarında, mevdû, yanî uydurma hadîs olabilir mi Hayır, İslâm âlimlerinin kitaplarında, mevdû, uydurma hadîs olmaz. İyi bilinmeli ki, hiçbir hadîs âliminin kitâbında, uydurma hadîs olmaz. Çünkü onlar uydurma hadîs nakletmenin vebâlini çok iyi bilirlerdi. Yukarıda zikrettiğimiz hadîsteki tehdîdden çok korkarlardı.

Hadîs ilmi, üzerinde çok çalışılmış olan çok ciddî bir ilim dalıdır. Bir hadîste kasdedilen manânın ne olduğu bilinmeden, ona hemen uydurma demek, o hadîsi nakleden âlime de büyük bir iftirâ olur.

Ancak bir âlimin, sıhhat şartlarına uygun gördüğü bir hadîsi, diğer bir âlim, uygun görmeyebilir. Makdisî ve Hâzimî isimli âlimlerin "Şurûtul-Eimmetis-Sitte" ve "Şurûtul-Eimmetil-Hamse" isimli kitapları vardır.

6 büyük hadîs âliminin (İmâm-ı Buhârî, İmâm Müslim, İmâm Ebû Dâvûd, İmâm-ı Tirmizî, İmâm-ı Nesâî ve İmâm İbn-i Mâce)'nin bir hadîsi sahîh sayarken hangi kriterleri aradıklarını âlimler hassâs bir şekilde tesbît etmişlerdir. Bu konuda merhûm Prof. Dr. Müctebâ Uğur ve merhûm Prof. Dr. İbrâhîm Cânân'ın da çalışmaları ve makâleleri vardır.

"Ehl-i sünnet âlimlerinin kitaplarında uydurma hadîs var" diyenler fırak-ı dâlle mensûbu, bid'at ehli olan, Ehl-i Sünnet olmayan kişilerdir. Ehl-i sünnet âlimlerinin dînî konulardaki hassâsiyetleri had safhadadır. Tekrâren ifâde edelim ki, onlar yukarıda mezkûr mütevâtir hadîs-i şerîfteki tehdîdden son derece korkarlardı.

Şimdi bazı kimseler de çıkıp İmâm-ı A'zam için, "Ebû Hanîfe'nin hadîs bilgisi zayıftı"