Elif Sönmezışık Aydın

Yenisöz

Hakikat değişmez

"Sözün bittiği yer..." diye bir söz var; ama söz bitmez. Sözün ve ifanın kıyamete kadar devam edeceğine ve Allah'ın nurunu tamamlayacağına iman etmişseniz sözünüz bitemez. Sözkelam, sesli ve sessiz kelimelerimizdir. İster sese bürünsün ister bürünmesin, insan kelimesiz var olamaz. Dimağından akanları ister yakalasın ister yakalamasın akışı durdur

Tereddüdü terk edip emin olalım

Ortadoğu'da değişen dengeler... Ortadoğu'da değişen haritalar... Ortadoğu'da değişen hayatlar... Ortadoğu'da zaman geçtikçe katlanan bütün acılara rağmen son 20 yılın medya dilinde değişen fazla bir şey yok. Ortadoğu, dünya kamuoyunda, içindeki insani her şeyin hatta insan nefesinin göz ardı edildiği bir istatistik tablosu gibi. Ortadoğu, ibrel

'Müfredattaki Sanat'a bir mola: Ama bizim sorunumuz evrensel değil

2014 yapımı The Monuments Men (Türkçemize "Hazine Avcıları" olarak kazandırıldı!), sektör sinemasının bir ürünü olmasına rağmen verdiği önemli mesajlarla özel bir yerde duruyor. Popüler sinema figürü George Clooney, filmin hem yönetmeni, hem senaristi hem de başrol oyuncusu. Clooney'in sanat sahiplenmesine dair özel çabasını gözlemlediğimiz bir yap

Müfredattaki Sanat -6: Kontrast Kıskacında Yeniden Doğuş

Cumhuriyet'in ilk yıllarında İslam sanatlarımız "itibar ve kabul" ve kabul görmüyordu; ancak durumu anlatmaya bu ifadeler yetmiyor. Temel ve yüksek öğretim kurumlarında bu sanatlara dair bütün eğitimler tavsiye edilmiş, yasaklanmıştı. 1924'ten son belirgileşen Laik anlayış, hayatın her alanında kendini gösterdi ve millet kimliğinden din öğesi çıkar

Müfredattaki sanat - 5: İdeoloji duvarında ışık ve gölge

Tanzimat sonrası Cumhuriyet öncesi dönemde iki tür eğitim vardı: Medrese geleneğini sürdürerek her tür eğitimi din eğitimiyle birlikte veren okullar ve tamamen Batılı (modern) muhtevayla eğitim veren okullar. Ancak eğitimdeki bu çeşitlilik, Cumhuriyet sisteminin amaçlarına uymadı. 3 Mart 1934'te, okulları tek birime bağlayan "Tevhid-i Tedrisat Kanu

Müfredattaki sanat - 4: 'Bu ülke'de sanatın Batı'dan doğuşu

Kültür sanat otoritesinin Batı kutbuna kayışının başlangıcı Rönesans'a dayanıyor. Endülüs'ün yıkılışıyla güney Avrupa'dan kuzeye taşınmaya başlayan ilmî veriler, Avrupa'nın içine kapanık ve köhne anlayışındaki kırılmanın en önemli tetikleyicisi oldu. Avrupalı kanaat önderleri Protestanlıkla Hıristiyanlığı yeniden tasarlama yoluna giderken, yönetiml

Müfredattaki Sanat -3: Radikal Batıcılığın Kökeni

Avrupa insanının tamamının aynı inancı ve hayat tarzını paylaşmadığı hepimizin malumu. Geçmişte kısa bir müddet de olsa, cebren de olsa bunun mümkün olduğu dönemleri de yaşadılar. Ancak Rönesans, Aydınlanma, Sanayi Devrimi gibi aşamalarla baskılar azaltıldı, çok farklı sesler ve renkler ortaya çıktı. Bu da onları ayrımlara, geleneksel ve modern gib

Müfredattaki sanat - 2 : Doktrin bunalımı

Müfredat yazılı ve sözlü ders aktarımında en önemli belirleyici gibi görünürken sahadaki uygulamalara bakarsak eğitimci inisiyatifi öne çıkıyor. Başarılı ve idealist eğitimci elbette müfredattaki çıkmazı, bilgi kıtlığını, verimsiz uygulama tecrübelerini aşarak farkını ortaya koyabileceği yeniliklere başvurabiliyor, dersini sevdirerek öğrencilerinin

Müfredattaki sanat -1: Dayanak sorunu

Sanat üzerine ilk okuduğum kitap, E.H. Gombrich'in Sanatın Öyküsü'ydü. Hacim olarak göz doldurduğu kadar, merakı da doyuran bir kitap gibi görünüyordu. Plastik sanatların, mimarinin ve bezeme sanatlarının serencamını anlatıyor, sanatı Avrupa merkezli olarak ele alıyor, Doğu ve Uzak Doğu'ya şöyle bir bakış atıyor, Antik Yunan'ı ve hatta arkaik Avrup

Sanat Eğitimi Neden Önemli

Maddiyatı başa yerleştiren, maneviyatı ise gündelik ihtiyaçlardan ayırarak meydana gelen boşluğu kişisel gelişim manifestolarıyla dolduran bir dünya gündeminde; "kendi menfaatimizi düşünmeden" sergilememiz gereken inceliğin, hassasiyetlerin, hehâl olmanın, anlayışlı olmanın, hoşgörülü olmanın altı neredeyse hiç çizilmiyor. Eğer bir yerlerde çizildi