Altan Çetin

Yenisöz

Dede Korkut hikâyelerinde Yusuf kıssasını hatırlatan bazı motifler

Dede Korkut Hikâyeleri Oğuz'un kendisini Dede Korkut lisanında Türkçe anlattığı hâlidir. Bu destanlar içerisinde kültür hayatımıza dair pek çok unsur bulunmaktadır. Biz daha önce Türk okçuluğuna dair bu hikâyelerdeki malumatı değerlendirmiş idik. Bu destanları okuduğumuzda Yusuf kıssasındaki bazı motifleri hatırlatan unsurlar dikkatimizi çekti. Bun

Barbarlığın Oryantalist İmgeleri yahut Cahiliye Yakıştırmaları

Her tanımlama süreci bir had çizme çabasıdır. Muayyen bir takım belirlemeler ile tanımlanmak istenen yahut açıklanmaya niyetlenilen şeyin bir zihin resminin ortaya konulması yoluyla o varlık alanı tasvire çalışılır. Bu tasvir kimi zaman nesnesine uyması ile gerçeği gösterdiği gibi bazı hallerde bir manipülasyon çabası olarak da vaki oldu. Örneğin o

Her anı hayatın bize bir rûz-i cezadır yahut Sentez Tasavvuru

"Müslüman unsuru gayet geri, gayet cahil. Acaba meyl-i teâlî ne demek onlarca "Böyle gördük dedemizden!" sesi milyonlarca Kafadan aynı tehevvürle bakarsın, çıkıyor! Arş-ı âmâli bu ses ta temelinden yıkıyor. Mehmet Akif" Nurettin Topçu, medeniyet muallimle kuruldu (Türkiye'nin Maarif Davası, s. 53) derken Erol Güngör, "Medeniyeti politikacılar meyda

Özgürlüğün mefhumundaki ahlak talebi

Güç, modern zamanın büyük putu oldu. Merkezine yerleşmediği ve yozlaştırmadığı çok az şey bırakan bu kavram özgürlük meselesinin de odağına yerleşmiş gözüküyor. Özgürlük TDK sözlüğünde "Her türlü dış etkiden bağımsız olarak insanın kendi iradesine, kendi düşüncesine dayanarak karar vermesi durumu" olarak tarif ediliyor. Bu tanım bireyi merkeze alan

At Eti-Kımız, Memlûkler, KazakistanTürkiye ve Türkistanlılık

Ülkemizde hala umumi Türk tarihi çerçevesinde az bilinen Memlûkler, Deşt-i Kıpçak'tan getirildikleri Mısır ve Suriye'de büyük bir devletin bânisi oldular. Moğollar ve Haçlılara karşı büyük bir kalkan vazifesi görerek Türk-İslam âlemindeki umranı muhafaza ederlerken, İbn Haldun ölümsüz eserine son şeklini bu devirde Kahire'de verdi. Memlûkler Türk i

Din ve tarih milletin varlığının eviyse

Tarih içinde dil birliğinin bir milletin varlığının esası olacağı ve farklı etnik zeminlerin bir dil birliği içinde üst bir kimliğe de mensup olacaklarına dair örnekler çoktur. Buradaki büyük önem, bir dilin diğer kimliklere dayatılmayıp rıza ile tarihi süreçte bu birliğin teşekkül ettiği bir varlık alanı oluşması keyfiyetidir. Millet kavramı içind

Türk okçuluğunun Türkçe kaynaklarına dair

Türkler'in uzun asırlar süren hâkimiyetlerinin şüphesiz en önemli destekçilerinden birisi harp sanatına olan kabiliyet ve buna dair kültürleridir. Bu cümleden olarak ok ve yay kültür içinde çok mühim bir yer işgal eder. Göktürk alfabesindeki harflerden biri "ko" şeklinde okunan "ok" işaretidir. Türk edebiyatında da ok ve yay çok kullanılan iki teri

Şehrin aynasındaki kendiliğimiz

Bir toplum, müşterek hayatında var olacak işlerin dağıtımı ve bu yolda fertlerdeki kabiliyetyeteneklerin oluşup geliştirilmesi, bu konuda süreklilik ve koruma amacıyla düzen kurar ve yönetici olarak bir iradeyi üzerinden bu sebeple rızasıyla kabullenir. Bu iyilerindoğruların var olması, sürekliliği ve korunması o toplumun kendini var etme tarzı ola

Farabî, Toplum-Medeniyet ve Z Kuşağı

Türkiye'de medeniyet krizinden bizar olan ortalama bir ferdin fikir dünyasına baktığımızda, muhtevasını anlamaya çalıştığımızda bu zihinde toplum ve devlet kategorilerine ait bazı kavramların ya yokluğuna dair bir arayışın ya da bu meselelerden yola çıkılarak yapılan bir eleştirinin söz konusu olduğu görülecektir. Uzunca bir zamandır medeniyet hasr

İbn Haldun hangi doğunun batısında (2)

İbn Haldun'un bizi bir aydınlanmanın kapısına getirdiği tezi Gazzali'nin her şeyi mahvettiğine inana bir doğulu zihin için zorlayıcı olabilir. İşte tam burada sözümüzü somutlaştırmak adına aydınlanmanın iki aydınından bazı fikirleri İbn Haldun ile mukayese edeceğimiz yere geliyoruz. Giovan Battista (Giambattista) Vico, (d. 23 Haziran 1668 ö. 23 Oc