Tarihî çağrıdan 100 yıl sonra

9 Kasım'da Mecliste resmî hoşamedi merasimiyle karşılanan Üstad Bediüzzaman, 23 Kasım'da da o zamanki Meclis Başkanı M. Kemal'e bir mektup yazmıştı.Bu mektubu daha sonra küçük değişikliklerle bastırıp milletvekillerine ve komutanlara dağıttı. Giriş ve hitap cümleleri dışında aynı muhtevaya sahip olan mektupta farklı olarak ilginç bir cümle var. O cümlede Said Nursî, M. Kemal'e, Napolyon'a değil, Selâhaddin Eyyubi gibi İslâm kahramanlarına tâbi olması çağrısı yapıyor. Neden Napolyon değil Sebepleri var. Lord Kinross'a göre M. Kemal bilhassa gençliğinde Napolyon'la ilgili kitaplar okumaya merak sarıp ondan çok etkilenmiş. Bir diğer nokta, beslendiği ideolojik kaynaklara bağlı olarak, M. Kemal'in 1789'daki Fransız İhtilâlinden de etkilenmiş olması. Kemalizmin umdelerini oluşturan altı okun özellikle laiklik ve milliyetçilik ilkeleri jakoben yöntemlerle dayatılıp dikte edilirken Fransız modeli örnek alındı. Bu etkilenme o dereceye vardı ki, bizdeki laikçi uygulama, yer yer ilham kaynağı Fransa'yı bile solladı. 1918'de bir Osmanlı subayı iken tedavi için gittiği Viyana-Karlsbad'da bir akşam yemeğinden sonra cereyan eden sohbette, yandaki dans salonunda smokinli erkeklerle fourstep dansı yapan "gayet zarif, lâtif birkaç genç kadın"dan bahis açan M. Kemal'in, bu hayat tarzının bize nasıl taşınabileceğine dair şu sözleri konuyu gayet iyi açıklıyor: "Benim elime büyük bir salâhiyet ve kudret geçerse, hayat-ı