Siyahi kadınların Venedik zaferi

Venedik Bienali'ne bu yıl kadınlar damga vurdu.

Cecilia Alemani'nin küratörlüğünde düzenlenen 59. Uluslararası Sanat Sergisi'nde ve ülke pavyonlarında sanatçılar ağırlıklı olarak kadınlardan oluşuyordu.

Önceki gün belli olan Altın Aslan ödülleri de iki siyah kadın sanatçıya verildi.
Sonia Boyce'un beş siyah kadın müzisyene adanmış bir multimedya yerleştirmesinin gösterildiği Birleşik Krallık pavyonu Altın Aslan'ı kazanırken, yılın sanatçısı ödülü ise ana sergideki işleri ve Amerika Pavyonu'ndaki eserleri ile Simone Yvette Leigh'in oldu.

Amerika Birleşik Devletleri'ni temsil eden ilk siyah kadın olarak tarihe geçen Leigh'in devasa heykeli 'Brick House' Arsenale'deki ana serginin de açılışını yapıyordu.

strong class'read-more-detail'Haberin Devamı

Simone Leigh'ın 2019 yılında New York City High Line'da sergilenen ve eteği kilden bir evi andıran siyah bir kadının 16 metrelik bronz büstünün bir kopyası olan heykeli karşılıyor bienal ziyaretçilerini. Çalışmalarını oto-etnografik olarak tanımlayan sanatçının çalışmalarında, Afrikalı köklerine göndermeler de bulunuyor. Beyaz olmayan kadınların marjinalleştirilmesini eleştiren sanatçının 'Brick House' büstündeki kadının yüzü de bunu anlatmak için silikleştirilmiş.

Hem Boyce hem de Leigh, 127 yıllık bienal tarihinde uluslarını temsil eden ilk siyah kadınlardı. Ayrıca 'Altın Aslan'ları kazanan ilk siyah kadın sanatçı oldular.

Bienalde, önünde en uzun ziyaretçi kuyruğu oluşan ve en çok ilgi gören Fransa Pavyonu ise mansiyonla yetinmek zorunda kaldı. Mansiyon alan bir diğer ülke pavyonu ise Uganda'ydı.
SERGİDE EN ÖNDE AMA YEMEKTE ARKA ODADA
ALTIN Aslan ödüllerin açıklanmasından bir gece önce. Yer, Venedik'in en ünlü mekânlarından Harry's Bar. Aylar öncesinden yaptırdığımız rezarvasyona rağmen mekânın üst katında, iç tarafta sıkışık bir odanın köşesindeki masamıza oturmuş yemeklerimizi bekliyoruz.

Hemen yanımızdaki masaya üç kişilik siyah bir aile gelip oturuyor. Kanala bakan geniş salonda belli ki özel bir davet var. Yaş ortalaması 70 üzeri olan beyaz ağırlıklı, kılık kıyafetlerinden hayli varlıklı oldukları belli bir grup neşe içinde mekânın bar kısmında yemek öncesi proseccolarını, bellinilerini içip vakit geçirikten sonra masalarına oturuyor.

strong class'read-more-detail'Haberin Devamı

Akşamın ilerleyen saatlerinde içerideki o kalabalıktan kadınlı erkekli gruplar yanımızdaki masada yemek yiyen ailenin yanına sohbete gelmeye başladılar. Önce bir anlam veremedik bu ziyaretlere. Daha sonra masadaki kadını içeriye davet ettiler ve bir alkış yükseldi.

O zaman anladık ki yanımızdaki masada yemek yiyenler Simone Leigh ve ailesiymiş. Ve o gece orada Amerikan Pavyonu'nun sponsorları bir araya gelmiş kutlama için. Ama pavyonu temsil eden sanatçı, Harry's Bar'ın üst katındaki arka odada ailesiyle olmayı tercih etmişti.

Geçmişiyle yüzleştiriyor ülkesini Simone Leigh, ayrımcılığa maruz kalmış siyahi kadınların hikâyelerini anlattığı eserleriyle. Ve o eserlerle ülkesine ödül kazandırıyor. Kendi tercihi mi bilmem ama arka odalardan birinde hesabını ödediği yemeğiyle katıldığı kutlama, siyahlara bakışın temelde çok da değişmediğini kanıtlamıyor mu
EN GÖRKEMLİ SERGİLER

ANSELM KIEFER VE ANISH KAPOOR
VENEDİK'teki sergiler, bienalin ana mekânları Arsenale ve Giardini ile sınırlı değil. Bienal kapsamında veya eşzamanlı olarak kentin pek çok noktasında açılmış sergiler var. Anselm Kiefer, Anish Kapoor, Georg Baselitz, Marlene Dumas ve Hermann Nitsch'in sergileri gibi.

strong class'read-more-detail'Haberin Devamı

Bunların en görkemlisi Alman sanatçı Anselm Kiefer'in San Marco'daki Palazzo Ducale'de açtığı sergisi.