İstanbul'un duygu haritası dijital eserde

VERİtabanlı dijital sanat eserleri sürekli gelişen ve dönüşen teknolojik araçlar sayesinde daha sık karşımıza çıkıyor artık.

Refik Anadol'un dünya çapında tanınmasını sağlayan çalışmalarında gördüğümüz veri kullanımı artık çok daha yaygınlaştı.

Özellikle genç kuşak sanatçılar eser üretimlerinde güncel teknolojiyi daha fazla kullanmaya başladı.

İstanbul Modern'de açılan 'Zamansız Meraklar' sergisi tam da buna işaret ediyor ve güncel teknolojiler ve dijital kültürün, sanatçıların düşünce ve üretim biçimlerine nasıl yön verdiğinin örneklerini bir araya getiriyor.

SANAT VE BİLİM İLİŞKİSİ

İstanbul'a ait duyusal manzaralar ile kent topografyasını oluşturan verileri bir araya getiren çalışmalar sanat ve bilim arasındaki ilişkiyi de görünür kılıyor.

Sergide yer alan eserlerden biri Beste İleri'nin 'SENTIMAP İstanbul' (2024) projesi. Bir veri tabanı aracılığıyla 1970'ten günümüze arşivlenmiş gazete haberlerini ele alan çalışması İstanbul'un duygu haritasını veriyor.

strong class'read-more-detail'Haberin Devamı

İstanbul'la ilgili haberlerdeki baskın duyguları renklere ayırarak dijitalleştiren yapay zekâ uygulaması hangi tarihte hangi semtte neler hissedildiğinin haritasını çıkarmış. İstediğiniz tarihi seçip o gün çıkan haberlerin İstanbul'un duygu durumunu nasıl etkilediğini görebiliyorsunuz.

Endişe, mutluluk, korku gibi duygular farklı renklerle ifade edilerek yapay zekâ aracılığı ile İstanbul haritasına yansıtılmış.

Medyanın toplum üzerindeki etkisine farklı ve estetik bir bakış açısı.

Küratörlüğünü Ümit Mesci ve Nilay Dursun'un üstlendiği Nescafe sponsorluğundaki sergide, Cem A., Atıf Akın, Ozan Atalan, Kerem Ozan Bayraktar, Mehmet Berk Bostancı, Cihad Caner, Yasin Arıbuğa-Toprak Fırat, Beste İleri, Alican İnal, Yelta Köm, Ebru Kurbak, Oddviz, Özcan Saraç, Ahmet Rüstem Ekici-Hakan Sorar, Meltem Şahin ve Berkay Tuncay'ın fiziksel ve dijital anlatım araçlarını kullanan çalışmaları yer alıyor.