Tarihsellik - tarihilik tahtaboş - meydan

1Siz bakmayın, çoğunlukla ikisinin birbirinin yerine kullanıldığına; 'tarihsellik' başkadır, 'tarihilik' başka... Öte yandan Müslüman kişi 'tahtaboş' ile hayatın merkezine 'namahremlik' olgusunu yerleştirirken, Batılının dünyasında, insanı açığa, açıklığa, teşhire çağıran meydan hayati önem taşır... Tarihsellik; kimi olguları, olayları, davranışları, düşünceleri belirli bir zaman dilimine hapsederken Tarihilik; Takiyettin Mengüşoğlu'nun ifadesiyle "insan yapıp-eden varlıktır. İnsanın yapıp-ettikleri 'şimdi' denilen zamanla başlar. Fakat 'şimdi' bir orta noktadır, onun bir dünü bir yarını vardır; o, bir tarafıyla insanı düne, geçmişe, diğer tarafıyla da yarına, geleceğe bağlar. Çünkü her 'şimdi' biraz sonra 'geçmiş' olacaktır, hem de geleceğe uzanmaktadır." 'Tahtaboş'u TDK sözlüğü 'teras' olarak tanımlarken; öte yandan Ahmet Yüksel Özemre 'Üsküdar Ah Üsküdar' isimli kitabında kendi konaklarındaki tahtaboş'u söyle tarif etmekte; "Bizim tahta tahtaboş konağın haremlik ve selamlık bölümleri arasında birinci kat hizasında kalan, zemini çinko kaplı, korkuluklu ve çamaşır asmaya matuf üstü açık büyük balkonumsu bir mekandı." Görüldüğü gibi buradaki 'tahtaboş'a yüklenen anlam terası aşıp geçmekte hatta zıt bir anlam kazanmakta; malumunuz modern evlerde teras evin dışarıya açık mekanlarına verilen addır. Oysa tahtaboş tam bir mahremiyet sağlamasıyla mahiyet kazanır, zira Müslümanlar için çamaşırların bir mahremiyeti vardır, o kadar ki, şükür ki, bazı evlerde hala bu mahremiyete uyulur. Teras, bu tarafıyla Batı insanının, herkesi