Mülk ve Saltanat

Bu dünyaya nice sultanlar, krallar, devlet başkanları, imparatorlar geldi geçti ve gelecek. Nice dünyalıkları biriktiren büyük ve azman patronlar geldi, gelmeye devam ediyor. İnsanın dünyalıklarını gözü doyurmayacak kadar şişinenler. Biriktirenler ve yığanlar var ve olacak. İnsan tekinin gereksinimleri kendisi kadardır. Kendisinden artan ve fazlasıyla başkalarının haklarını gasp edenler oldukça dünya yüzü huzur bulmayacak. İnsanlığın başlıca sorunlarından biri. Dünyayı sadece kendilerine mülk bilenler başkalarına yaşama hakkı tanımayanlar zalimdirler. Kul hakkına giriyorlar. Çünkü her şeyin bir sınırı var. Hayatı sadece bu dünyadan ibaret sananların elbette bir sınırı yoktur. Bütün dünyaları kendilerinden ibarettir. İnsanın bölüşüm duygusu yoktur. İnsanlıkta denge sağlayıcı olan, hak gözeten dindir, yani İslâm'dır. Hatta bunun bir de zorunluluğu vardır. Zekât. Zekât kazançlarından belli sınırı olanlar ve aşanlar bundan gereksinim sahibi olanların hakları var ve bunu vermekle yükümlüdürler. Bu, bu dünyanın bir yükümlülüğü olduğu gibi geleceğe dönük bir yüzü de var. Öte dünya ve öteye uzanan bir düşünüş. İnsan varlığının ve hayatının bu dünyadan ibaret olmadığının bir gerçeğidir bu. Dünya saltanatı kuranlar bu dünyada hayat bittiğinde kendileriyle birlikte ne götürürler Götürenler var mıdır Sadece zulümlerinin anıtlarını yeryüzüne dikerler ve bununla anılırlar. Hayırda, iyilikte ve güzellikle yarışanlar güzel isimler ve kişilikler bırakırlar bunlarla anılırlar. pushfn('ads'); Bir Müslüman'ın dünyasını belirleyen temel ilkeler ve oluşan ruh hâli kişiliğini gösterir. Sultan Selahaddin Eyyubi, âlimleri ve sahih insanları yanından ayırmaz. Her fırsatta ve sohbetlerde mutlaka hadis dinler. Bunların sahihliği onun için önemli. Kur'an okutur ve dinler o manevi ruh ile beslenir. Yanında bulunan ve hizmet eden bir âlim olan İbn Şeddad, kendisine dair çok önemli bilgiler aktarır. Dinlediği ve hayatının merkezine aldığı bir hadis-i şerifte: "Adil idareci Allah'ın yeryüzündeki gölgesi ve mızrağıdır. Kim ki Allah'ın kullarıyla ilgili adaletle hükmederse gölgenin olmadığı kıyamet gününde Allah'ın arşı ile gölgelenir. Âdil idarecinin kendisine ya da onun insanları idare edişine hıyanet eden olursa Allah kıyamet gününde onu desteksiz bırakır. Allah, adil idareciye her gün çokça ibadet eden sıddıklardan altmış sıddıkın sevabını yazar." Burada Selahddin' Eyubi'nin kişiliğini ortaya koyan önemli bir vurgusu da var. Yanında âlim ve bilgeleri bulundururken, sultanların gölgesine girmeyen ya da onlardan uzak duranların ayağına kendisi gider. Burada şu örneği verir İbn Şeddâd: "Eğer