Bediüzzaman neden hürriyetçi demokratları destekledi

Nur hareketinin ana gövdesi Yeni Asya, Risale-i Nur'un içtimai, siyasi meslek ve meşrebine de hüvesi hüvesine tam bağlı. 1960, 1970'den beri hiç zikzak çizmeden, sağa-sola inhiraf etmeden Ahrarhürriyetçi, demokrat, yani, DP-AP-DYP ve DP çizgisini destekleye geliyor! NedenBediüzzaman hürriyete aşık tam bir hürriyetçidir. Şöyle ki: "Yirmi seneden beri onu (hürriyeti), hattâ rüyalarda takip eden ve o sevda ile herşeyi terk eden..." (Münazarat, s. 55.) cümlesini 1910 yılında sarf etmiş! 1893'te Tillo'daki kubbede yaşarken, yemeğinin tanelerini, "Hayat-ı içtimaiyeye malikiyet ve fevkalâde vazifeşinaslık ve çalışma bulunduğunu müşahede ettiğim için, cumhuriyetperverliklerine mükâfaten..." (Tarihçe-i Hayatı, s. 35.) veriyorum diyordu. O, "Nâzenin hürriyet, âdâb-ı şeriatla müteeddibe ve mütezeyyine olmak lâzımdır" dediği hürriyete âşıktır ve mâşûkası olan hürriyeti; İslam terbiyesi almış, yüksek ahlaki değerlere sahip" birisine benzetir. Ve ona göre "İnsana karşı hürriyet, Allah'a karşı ubudiyeti intaç eder (Allah'a ubudiyeti netice verir)." (Münazarat, s. 58.) Hürriyet aşkı, Ahrarlarhürriyetçiler, demokratları desteklemesi parti ve şahıslarıyla değil, "imtihan,iman" ve hürriyetçi zihniyetleri sırrıyla ilgili. Yüce Rabbimiz bizi bu dünyaya imtihan için göndermiştir: "Hanginiz daha güzel işler yapacaksınız diye sizi imtihan etmek için ölümü de, hayatı da yaratan Odur." (Mülk Sûresi, 2.) Ve, "...Dileyen iman etsin, dileyen inkar etsin. (Kehf Suresi, 29) mealindeki onlarca ayet gibi bu dünyanın "imtihan ve hürriyet" üzerine kurulduğuna delil. Kadere iman, hür iradeyi gerektirir. Bunlardan ötürüdür ki, "Hürriyet, imânın bir hassasıdırözelliğidir." (Hutbe-i Şâmiye, s. 67.) Yani, insanlık, "imtihan, iman ve hürriyetle" ortaya çıkar. Hür irade yoksa yoksa, insan da imtihan da yoktur! Bir diğer önemli