Kendi zamanındaki kadınların hayırlısı: "HZ. Meryem"

HZ.Meryem'in babası İmran bin Mâsân, Süleyman Aleyhisselam'ın soyundandı. Hz. Meryem'in annesi ise "Hanne"dir. İmran'ın adı Kur'an-ı Kerim'de değişik vesilelerle geçmektedir. Hz. Meryem'in babası İmran ile Zekeriya Aleyhisselam iki kız kardeşle evliydi. Yani Zekeriya Aleyhisselam Hz. Meryem'in teyzesi İşâ bin Fakûd ile evliydi. İmran'ın eşinin Allah-u Teâlâ'ya kendisine bir erkek evlat vermesi için yalvardığı, eğer evladı olursa onu Beytülmaktis (Mescid-i Aksa)'in hizmetine vakfedeceğine dair söz verdiği Kur'an-ı Kerim'de şöyle anlatılmaktadır: "Hani İmran'ın karısı (Hanne), 'Ya Rabbi! Ben karnımdakini kayıtsız-şartsız sana adadım. İmdi benden kabul buyur! Çünkü işiten, bilen ancak sensin' demişti" (Al-i İmran, 35). İmran, karısı Hanne'ye bu adamasından dolayı kızmıştı. Zira erkek değil de kız doğarsa Beytülmaktis'in hizmetini görmesi zorlaşırdı. İmran'ın dediği gibi de oldu. Bu endişeler içinde geçen hamilelik dönemi sonrası bir kız çoğu "Meryem" dünyaya geldi. Hz. Meryem daha doğmadan babası İmran vefat etti. Bu hadise, Kur'an-ı Kerim'de şöyle anlatılmaktadır: "Vaktaki çocuğu doğurdu: 'Ya Rabbi! Ben onu kız doğurdum' dedi. Halbuki ne doğurduğunu Allah daha iyi biliyordu. (Mabede hizmet için) erkek, kız gibi değildi. 'Bununla beraber, ben onun adını Meryem koydum ve işte ben onu ve zürriyetini kovulmuş şeytanın şerrinden sana ısmarlıyorum' dedi" (Al-i İmran, 36). pushfn('ads'); Hz. Meryem'in doğmasından sonra gerek babası İmran'ın, gerekse annesi Hanne'nin endişeleri tahakkuk etti. Çünkü doğacak çocuğu Beytülmaktis'in hizmetine vakfetmişlerdir. Çocuk kız olunca ortaya engel çıkmıştı. Kız çocuğunun Beytülmaktis mescidinin hizmetinde bulunması gerek mahremiyet açısından, gerek hayız, nifas gibi geçici engellerden dolayı zordu. Hanne, kızını Beytülmaktis'in hizmetine adadığı için sözünü tuttu ve çocuğunu kundak içinde mescide götürdü. O sıralar Harun Aleyhissalam'ın soyundan din adamları Beytülmaktis'in hizmetlerinin yürütülmesinden sorumluydu. Hanne, kızı Meryem'i teslim etti ve verdiği sözden bahsetti. Hz. Meryem, İmran'ın kızı olmasından dolayı (ki İmran, Süleyman Aleyhisselam'ın soyundandı) küçük bebeğe önem atfeden din adamları, Meryem'in yetiştirilmesi ve eğitilmesi konusunda inisiyatif almada ihtilafa düştüler. Zekeriya Aleyhisselam, Meryem'in teyzesinin kocası olmasından dolayı Hz. Meryem'in yetiştirilmesi ve eğitilmesi görevinin kendisine verilmesinde ısrarcı oldu. Rivayete göre on dokuz âlim, kur'a çekmek için Car ırmağının yanına gitti ve Tevrat yazarken kullandıkları kalemlerini suya bıraktı. Zekeriya Aleyhisselam'ın kalemi suyun üstüne çıktı, diğerlerininki altta kaldı. Böylece kur'a sonucunda Zekeriya Aleyhisselam sorumluluğu aldı ve Meryem'i eşi İşâ bin Fakûd'a teslim etti. Bu olay Kur'an-ı Kerim'de şöyle anlatılmaktadır: "(Ey Resulüm) Bunlar, sana vahyettiğimiz gayb haberlerindendir. Yoksa Meryem'i hangisi himayesine alacak diye, kalemlerini (kur'a olarak) atarlarken, sen yanlarında değildin. Çekişirlerken de yanlarında değildin" (Al-i İmran, 44). pushfn('ads'); Zekeriya Aleyhisselam, Hz. Meryem için Beytülmaktis'te özel bir oda yaptırdı. Oraya merdivenle çıkılırdı. Böyle bir oda yaptırmasının sebebi, o an için güvenlik, ilerisi için de mahremiyet ve diğer geçici engellerdi. Zekeriya Aleyhisselam, her gün Hz. Meryem için yiyecek ve içecek getirir, fakat onun yanında yazın kış meyveleri, kışın da yaz meyveleri bulurdu. Bunun sebebini sordu. Küçük Meryem "Bu, bana Allah tarafından cennetten geliyor" deyince, Zekeriya Aleyhisselâm işi anladı. Bu olay Kur'an-ı Kerim'de şöyle anlatılmaktadır: "Bunun üzerine Rabbi, onu güzel bir kabul ile kabul buyurdu ve güzel bir şekilde yetiştirdi. Onu Zekeriya'nın himayesine verdi. Zekeriya ne zaman (Meryem'in yanına) mihraba girse, onun yanında yiyecek bulurdu. 'Ey Meryem! Bu sana nereden geliyor' dedi. Meryem, 'O, Allah tarafından geliyor. Şüphesiz ki Allah, dilediğini hesapsız rızıklandırır' dedi" (Al-i İmran, 37). Zekeriya Aleyhisselam'ın