Vicdan Hareketi

Dünya, insanların ferdi iyilik ve kötülüklerine bağlı olarak şekillenmiş bir yer değildir. Kurumsal ve sistematik bir kötülük şebekesinin varlığını günümüzün dünyasında daha iyi anlayabiliyoruz. Kötülüğün merkezi olan bu odakların tek gayesi dünyada kaos ortamının hâkim olmasıdır. Çünkü kendi emellerine uzanan yol bu kaos ortamından geçmektedir. İstediklerini elde edebilmek için kaostan bir düzen kurmayı amaçlarlar. Savaşların, terörizmin, siyasal, sosyal ve ekonomik krizlerin temel sebebini de burada aramak gerekiyor. Kötülük merkezlerini bu kadar güçlü kılansa fertlerin, toplulukların, grupların, partilerin, ulus devletlerin, inanç gruplarının ve uluslararası organizasyonların iyiliği merkeze alamayışındandır. Yine de bu duruma karşı durabilecek tek güç insanın bizzat kendisidir. Çünkü insanın fıtri özelliği iyiliği, güzelliği, doğruyu ve adil olanı içinde saklı tutar. İnsan bu vicdani tarafını harekete geçirdiği sürece karşısında hiçbir kötülük duramayacaktır. Bu durumun verilecek bir kararla gerçekleşmesini bekleyemeyiz. Vicdanların hareketi bazı aşamaların geçilmesiyle mümkündür. pushfn('ads'); İnsan fıtratı vicdanı merkeze alır. Fakat vicdan her zaman insanın içinden çıkıp düşünce ve eylemlere sirayet etmeyebilir. Onun için ilk yapılacak olan insanların bireysel vicdanlarını harekete geçirmeyi başarmasıdır. Bunun için nefsin terbiyesi önemlidir. Nefis terbiyesi dediğimiz kavramı insan vicdanını örten arzu ve heveslerinden kurtulması, makul olanı istemesi ve kendisi için hak gördüğünü başkaları için de hak görmesi olarak anlayabiliriz. Fakat fert olarak her bir insanın vicdani olanı tercih etmesi yeterli olmayacaktır. Çünkü bir fakire yardım etmek vicdanlı bir davranıştır ama bu fakirliği bitirmeye yetmez. Zalim yöneticilerin karşısında durmak fert olarak insanı onurlu yapar ancak bu şekilde başarı elde etmesi mümkün değildir. Bundan dolayı iyiliğin kurumsallaşarak bir vicdan hareketine dönmesi gerekiyor. Nasıl ki, kötülük kurumsal ve sistematik bir şekilde hareket ediyorsa iyiliğin de sistemli ve kurumsal olması şarttır. Yani Kur'an'da da ifadesini bulan iyiliği emredip kötülükten sakındıran topluluk olmak bu mücadelenin