İNSAN NEDEN KÖTÜLÜK YAPAR

12 yaşındaki bir çocuk soruyor: "İnsanlar neden kötülük yaparlar" Çocuğun bu sorusunu kim hangi gerekçe ile küçümseyebilir ki! Yarınımızın ve kültürel mirasımızın sahibi olan çocuk, dinin üzerinde durduğu, felsefenin anlamaya çalıştığı, psikolojinin nedenlerini analiz ettiği bir hususu dile getiriyor ve kötülüğün nereden kaynaklandığını soruyor. Freud'a göre insan ölüm ve yaşam içgüdüsü ile dünyaya gelir ve ölüm arzusu farklı şekilde tezahür etmeye başlar. Mesela, bebek yaşamın ilk günlerinde arkadaşının saçını çeker, oyuncaklarını alır ve çocuğun bu tavrı erişkinler kulvarında büyük çatışmalara, anlaşmazlıklara dönüşür. Yani Freud'a göre insanın bir yanı hayata, yaşama, diğer yanı ölüme, yokluğa ve şiddete dönüktür. Kutsal kitabımız Kur'an'da Hz Adem'in iki oğlundan bahsedilir ve dünyevileşmenin insanı savurduğu kör noktaya yer verilir. Adem'in iki oğlunun kavgası tarihte iki karşıt cephenin savaşının ve muhterisliğin, hasedin insanı götürdüğü karanlık noktanın bir özetidir. Tarihin diyalektik esasına göre iki kardeşin cinayetle sonuçlanan kavgası iyi ile kötünün savaşının ilk başladığı noktadır. pushfn('ads'); Habil, insanın iyiliğe olan eğilimini yani insan yanını temsil eder. Habil, servetin ve ekonomik konumlandırmaların kölesi olmayı reddedip, teslimiyeti, özgürlüğü, paylaşımı, dayanışmayı ve merhameti tercih eder. Habil, bedel ödemeyi göze alıp özgürlüğü seçmiş bir şahsiyettir. Kabil ise hırs, rekabet ve hasedi ile öne çıkan ve dünya nimetlerine tek başına sahip olabilmek için ebedi saadetini kurban eden bir katil olarak geçmiştir tarihe. Kabil o gün kendisini mutlak saadete taşıyacak olan bütün bağları koparmış, bütün sınırları delmiş ve katillerin babası olarak tarihe kirli bir miras bırakmıştır. Kabil özel mülkiyet düzeninin, başkalarının haklarını gasp etmenin, zayıflar üzerinde tahakküm kurmanın ve zorbalığın güç olduğuna inanmış ve tarihin en karanlık yüzlü adamı unvanını almıştır. İnsanlık tarihinin başlangıcında iki kardeş yan yana yürüyor ve kendilerine sunulan imkânları değerlendirerek bir medeniyet inşa etmeye çalışıyorlardı O zamanlar bencilliğin, hasedin, ihtirasların karanlık sokaklarından henüz geçmemişlerdi ve her şeyi birlikte yapıyor, birlikte