Müzik nedir

İyibir dinleyicinin kitaplığında müzikle ilgili kitapların bulunması gerekir.

Bir müziği dinlerken ne düşünürüz, ne hissederiz Hangi koşullarda o müzik bizi etkiler Fırat Kutluk'un 'Müzik Kendini Anlatır' kitabı gerçekten de kendimize sorduğumuz, bilincimizde ya da bilinçaltımızda var olan soruları yanıtlıyor. Neden severiz, neden hüzünleniriz, neden coşarız Farkında olmadığınız durumları aydınlatıyor Kutluk.

Beethoven'in 9. Senfonisi için verdiği örnek çok önemli bir tespit. Aynı duyguyu birçok dinleyici de Carmina Burana'da hisseder, onun metnini bilmediği halde coşkuya kapılır.

Fırat Kutluk, bu kitabında bir ölçüde dinleyici rehberi işlevini de üstlenmiş.

Bugün Fırat Kutluk'un 'Müzik Kendini Anlatır'ının tanıtım metnini yazdım:

"Çoğu kez merak ederiz bir müziği işittiğimizde: 'Ne anlatıyor bize' Hele de söz yoksa ya da sözleri bilmediğimiz bir dildeyse. Özellikle de Klasik Batı müziği dinliyorsak ipuçlarını izleyip, şifrelerini çözmek adeta bir göreve dönüşebilir. Besteci hangi duygular içindeydi, ne düşündü; bize anlatmak istediği ne

strong class'read-more-detail'Haberin Devamı

Bazen de hiçbir şey düşünmeden elimizi ayağımızı ritme kaptırmış halde bulabiliyoruz kendimizi ya da ezgiye uyum gösterdiğimiz bir sallantı içinde. Beethoven'in 9. Senfonisi'nin son bölümünde koronun ne dediğini bilmesek de coşku seline kapılabiliyoruz. Dünyanın neresinde bestelenmiş olursa olsun bir türkü ya da bir baladın hüznüne eşlik ediverir buğulu gözler ve dudaklara asılı kalan yarım bir gülümseme.

Peki ne anladık İyi bir müzik mi dinlemiş olduk; nitelikli, seçkin Müziğin kötüsü hangisi peki Rap mi, arabesk mi, operet mi Rock müzik 80'lerde bitti de sonrakiler beceriksiz mi Ozan geleneği yok oldu da türküler mi tükendi İlkel halkların müziği 'tam tam'dan ibaret de bu yüzden mi 'ilkel' oluyor, o müzik bir şey anlatmıyor mu

Fırat Kutluk gündelik ve sıradan yargılar ile müziği sınıflandırma, derecelendirme, hiyerarşi belirleme yetkisinin anlamsızlığını ve yararsızlığını gündelik dildeki yansımalarından örneklerle sergiliyor. Yetkili ya da yetkisiz, akademiden ya da sokaktan, sanatçıdan ya da izleyiciden gelen yargıların benzerliğini belirlerken müziği seçkin kılma girişimlerinin müziğin önemli bir kısmını dışlamaya, kötülemeye dönüştüğünü gösteriyor. Ancak uyarıyor da: Bu, hepimizin sıklıkla bir anda, kolayca benimseyiverdiği bir tavırdır. Çünkü müzik kendini anlatır."

strong class'read-more-detail'Haberin Devamı

Müzikle ilgili profesyonellerin, dinleyicilerin de mutlaka okuması gereken bir kitap.

(h2o Yayınevi)