Bir müzik günü

Geçen cumartesi günü Yapı Kredi Kültür'ün locasında önemli bir kitabın tanıtımı yapıldı ve bir konser vardı.Kitabın adı:'Kadîm ile Cedît Arasında' III. Selim Döneminde Bir Mevlevi Şeyhi: Abdülbâki Nasır Dede'nin Musıki YazmalarıCem Beharİçindekiler:Birinci Bölüm: Abdülbâkî Nâsır DedeGiriş:Müzik düşüncesi ve müzik icrasıBiyografi NiyetineKantemiroğlu'nun Tamburu, Abdülbâkî Nâsır Dede'nin NeyiTedkik ve Tahrik ile Tahririye'nin KaynaklarıNâsır Dede: Makamlar ve TerkiplerMusiki Tarihinin Dilimleriİkinci Bölüm: Yöntem Siyaset ve YenilikNâsır Dede'ye Göre 'Nazariye' ve 'Ameliye'Abdülbâkî Nâsır Dede ve 'Nizam-ı Cedid' (Yeni Nizam)Önsöz:İstanbul'un Yenikapı Mevlevihanesi şeyhlerinden Abdülbâki Nâsır Dede (1765-1821; şeyhliği 1804-1821) 1794 ile 1796 yılları arasında geleneksel OsmanlıTürk musikisiyle ilgili çok önemli iki eser kaleme almıştır.Bunların ilki bu musikinin kullandığı perdeleri listeleyen, bunların nasıl duyurulacağını gösteren, usulleri, makam ve terkipleri sıralayıp açıklayan ve musiki icrası hakkında bazı faydalı bilgiler de içeren bir tür musiki teorisi kitabı olan 'Tedkik ve Tahkik'le birlikte onun kısa bir ilavesidir (yani Zeyl). İkincisi ise kendi geliştirdiği bir notalama sistemini açıkladıktan sonra buna örnek olmak üzere yeni bestelenmiş birkaç musiki eserini notaya aldığı risaledir ve 'Tahririye' olarak bilinir, bu kitapta da hep bu adı kullanacağız. Yani Abdülbâki Nâsır Dede bir yandan müziğin teorisiyle uğraşırken, diğer yandan da eser besteleyip musiki icra etmiş (kendisi neyzendi, Yenikapı Mevlevihanesi'nde neyzenbaşılık yapmıştı) ve bu icranın kâğıda dökülmesini sağlayacak bir notalama sistemi geliştirmiştir. Bu kitapta amacımız Abdülbâki Nâsır Dede tarafından aynı zaman diliminde kaleme alınan ve bilahare birlikte ciltlettirilen, birbirlerine atıflar içeren, neredeyse birbirinin 'mütemmim cüz'ü haline gelmiş olan bu iki musiki metnini birlikte bir bütün olarak değerlendirmektir. Böylece Tedkik ve Tahkik ile Tahririye'ye hem 3. Selim'in saltanat dönemi musikisine ışık tutan birer tarihi metin ve belge olma nitelikleri dolayısıyla hem de birer sanat eseri olarak anlam kazandırılmış olacağını ümit ediyoruz.Haberin DevamıDİNLETİHaberin DevamıSolist: Güzin DeğişmezTambur: Birol YaylaKemençe: Lütfiye ÖzerKanun: Taner SayacıoğluViyolonsel: Volkan ErtemSunan: Nurinisa Eroğlu Seslendirilen besteler:Ey gonca-i nazik tenimBeni ey goncaSaki çekememGel seninle yarınGönül verdimŞehnaz PeşrevDün geceBir pürcefaMah yüzüneEy büt-i nevedaDARÜŞŞAFAKA TARİHİNE BİR YOLCULUKDARÜŞŞAFAKA'nın yeni başkanı Oğuz Güleç ile Beşir Özmen, Sait Faik Jürisi'ni okula davet ettiler.Hepimiz okulu gezdik, müzesini gördük.Bize bir kitap armağan ettiler:'157 Yıllık Bir Eğitim Geleneği: Darüşşafaka Tarihine Bir Yolculuk 1863 Mehmet Altun'Kitapta tarihle ilgili konu başlıklarından bir seçme yaptım:Bir Çınar FilizleniyorDarüşşafaka