"İlim İlim Bilmektir, İlim Kendin Bilmektir" -15

"İlim ilim bilmektir, ilim kendin bilmektir" konusu geniş ve genel bir konu, önemli ve özel bir konu, konu ile ilgili önceki yazdıklarımızla ve anlattıklarımızla ilgili bir konu; bundan dolayı önemine ve anlaşılmasına binaen önceki yazılarla birlikte okunmalı Kur'an ayetleri yani Mürselat Sûresi'nin ilk ayetleri ile başlamıştık birinci yazımıza. MÜRSELÂT - MULKİYÂT ilişkisine bakmıştık ÂSIFÂT - NÂŞİRÂT ile devam ediyoruz İlgili ayetleri tekrar hatırlayalım "1. Ve'l-murselati 'urfen. 2. Fe'l-asıfati 'asfen. 3. Ve'n-naşirati neşren. 4. Fe'l-farikati ferkan. 5. Fe'l-mulkıyati zikren. 6. 'Uzren ev nuzren." "Örfen mursalata, arkasından asfen asıfata ve neşren naşirata, arkasından farkan farikata, arkasından üzren veya nüzren zikri mülkıyata yemin." "Bilinmiş gönderilenlere, arkasından yönelip ulaşanlara ve yayılıp varanlara, ayırıcılara ve anlamını eksik veya tam ulaştıranlara yemin." (Mürselat Sûresi; 771-6) pushfn('ads'); "Dört Mürselât ile Dört Mulkiyât, Dört Âsıfât ve Nâşirât ile birleşirler" demiştik. "USÛL"de kalmış, "Usûlün Nâşirât çifti 'Muhkem' ve 'Müteşabih'tir" demiş... Sonuç olarak şöyle sona erdirmiştik Demek ki usulün dört iç bağı vardır: Müfesser, Mücmel, Zâhir ve Hafi. Kaldığımız yerden devam edelim Usulün bu sınıflanması toplum yapısının temelini oluşturur. Bilgimizi bunlar değerlendirir. Muhkem: Değişmez kesin bilgiler. Bu insanlığın icması ile bilinir. Müfesser: Değişir kesin bilgilerdir. Yaşayanların icması ile bilinir. Nas: İçtihadın sonunda elde edilen bilgilerdir. İlmidir. Üstün ehliyetlilerin bilgisidir. Zahir: İçtihatsız bilebildiğimiz bilgilerdir. Amelidir. Yüksek ehliyetlilerin bilgisidir. Hafi: İçtihatla bilinebilecek bilgilerdir. Orta ehliyetlinin bilgisidir. Müşkil: İçtihatla bilinip bilinemeyeceği şeklinde bilgilerdir. İlk ehliyetlinin bilgisidir. Mücmel: Hâlihazırda bilemediğimiz bilgilerdir. Asrın icması ile bilinmez olur. Müteşabih: Bilinemeyeceği hususunda insanlığın hemfikir olduğu konulardır. pushfn('ads');