"İlim İlim Bilmektir, İlim Kendin Bilmektir"-10

ÂSIFÂT-NÂŞİRÂT ile devam Mevcut kelime ve kavramlar ile izah yapılmaktadır. Bunlara daha uygun terimler veya kavramlar bulunabilir ve hayat daha anlaşılır şekle sokulabilir, yeni keşifler yeni kelimeleri ortaya çıkarır, daha doğrusu kelimelere yeni anlamlar verilir. Dolayısıyla ilk kullanıldıklarında bu anlamlar pek oturmaz. Kavramlar bir defa ortaya çıktıktan sonra herkes o kavramlara uygun kelime arar. Bunlardan halk tarafından benimsenenler zamanla yerleşerek "İLİM" olur. Batı dünyası demokrasiyi, laikliği, liberalliği ve sosyalliği hâlâ oturtmuş değildir. Asırlardır tartışıyorlar ama hâlâ kelimeler üzerinde bile ittifak edilememiştir. Laiklik mi, seküler mi, liberalizm mi, kapitalizm mi! Biz ise dörtlü sistemler sayesinde mefhumlara kesin tanımlar getiriyoruz. Kullandığımız kelimeler Kur'an'dan istidlâl edilmelidir. pushfn('ads'); Bu mesele de zamanla çözülecektir. USUL İLMİUsul İlminde "Mürsil" ve "Mülteki" yanında dört kutup vardır. Bunlardan "Mürsil" tarafından gönderilen hükümlerin genel olmasıdır. Yani zamana göre ve topluluğa göre değişmeyen hükümlerdir. Bunlar icma ile sabit olur. Bunlardan bilinenlere "Muhkem", bilinemeyenlere "Müteşabih" denmektedir. Muhkem kat'idir. Müteşabih ise zamanla anlaşılabilir ve bu itibarla zannidir. Buna karşılık hükümlerin bazıları ise zaman ve mekâna göre değişir. Bunlar da "içtihatlar" ile belirlenir. Nas olanlar kesindir. Müşkil olanlar zannidir. Nas, içtihadı sonuçlanan hükümlerdir. Müşkil ise henüz içtihat yapılmayan hükümlerdir. Muhkem, "Âm" ile "İbare"nin birleşmesinden; Müteşabih, "Müşterek" ile "İşaret"in birleşmesinden; Nas, "Hâs" ile "Delalet"in birleşmesinden; Müşkil ise "Cem-i Münker" ile "İktiza"nın birleşmesinden oluşur. İktiza birtakım ilimlerle anlaşılabilmektedir. Bu sebepledir ki belirsizlik hâkimdir. Aynı belirsizlik "Cem-i Münkerler"de veya "Âtifler"de de mevcuttur. Genel olanlar "Nâşirat", özel olanlar "Âsifat" ile belirtilmiştir. pushfn('ads'); İLİMİlimde de "Mantık" ve "Gramer" yanında dört temel vardır. Bunlar İlmî, Dinî, Meslekî ve Siyasî Eğitimdir. İlmin temeli "doğru-yanlış"tır. Eğitimi araştırmaya dayanır. Dinin temeli "iyilik"tir ve sevgiye dayanır. Mesleğin