Adil Düzen, Akevler Kooperatifi ve bir tebliğ - 5

Her vesileyle hep hatırlattığımız üzere; "SOSYAL TUFAN" seviyesindeki dinî-ilmî-iktisadî-idarîsiyasî sorunların çözümü için daha fazla istifade etmek isteyenlere bu yazı dizimizin en başından itibaren yazılanları bir bütün olarak okumalarını tavsiye ederek kaldığımız yerden devam "Akevler gurubu da bu amaca hizmet etmek için birlikte hareket eden İslami muhafazakâr bir çevreden oluşmaktaydı. İlk başlarda Kur'an tefsiri gibi daha soyut alanlarda çalışmalarda bulunan üyeler daha sonra kapitalizm ve sömürü karşıtı yeni bir düzen arayışına yönelmişlerdir. Kapitalist sistemde paranın fonksiyonunun üretim yaratmadığı belirtilmiştir. Günümüz dünyasında gördüğümüz üzere küresel finansal sistemde toplam üretimden çok daha fazla bir paranın finans kapital şeklinde işlem gördüğünü görmekteyiz. Üretime yönelik olmayan bu refah aslında gerçek bir zenginliği de ifade etmemekte. Bu görüş aynı zamanda Millî Görüş'ün ülke içi dinamiklere bağlı kalkınma modeline de oldukça yakındı. Özellikle 1970'lerin derinleşmiş sağ ve sol ideolojik kamplaşmasında muhafazakâr çizgilerini koruyarak kapitalist üretim modeli ve onun dayatmalarına karşı bir duruşun içinde olan topluluk daha adaletli bir ekonomik düzenin arayışı içinde yer almıştır. Bu amaçla kooperatif çalışmalarında reel ödeme araçları üzerinde durulmuştur. Para senetleri adı verilen değişim araçları Owen'ın emek bonoları ile benzerlik göstermektedir. Böylelikle kooperatif üyeleri rahatlıkla bu reel payları ile kooperatif tüketim sürecinde etkili olabilmektedirler. pushfn('ads'); Akevler gurubu kuruluşunda yer alan Prof. Dr. Hira Karagülle ve 1980'li yıllarda etkili olan Prof. Dr. Arif Ersoy ve Prof. Dr. Şükrü Karatepe lisansüstü eğitimlerini yurtdışında yapmışlardır. Prof. Dr. Arif Ersoy özellikle İngiltere'de bulunduğu sürede bu felsefi yaklaşım ve projeleri hakkında detaylı bilgi edindiği ve etkilendiği düşüncesindeyim. 1970'lerden itibaren İslami sosyalizm üzerine farklı yaklaşımlar da bu süreçte bir entelektüel temel yaratmış olabilir. Her hâlükârda Robert Owen için ahlaki temellere dayalı ütopik bir komün çalışması ile parasal değişimin reddedildiği ve İslami muhafazakarlığın korunduğu ADİL BİR DÜZEN arayışı içindeki bu iki kesim kapitalist üretim sürecinin meta temelli düzenine karşı benzer argümanları savunmuşlar ve benzer araçları kullanmışlardır. Akevler Kooperatifi düşüncesi, Refah Partisi'nin güçlendiği ve iktidara geldiği 1994 sonrasında etkili olmuştur. Bununla birlikte küresel iktisadi sisteme karşı duruşları ve katı muhafazakâr söylemleri AK Parti içinde zaman içinde etkinlik ve önemlerini yitmesine yol açmıştır. 2002 sonrasında oldukça liberal politikalar izleyen Erdoğan