Metabenliklerin Varoluşu: Beklenen Kurtarıcı Avatar ve Metaverse

Metabenlikler Böyle bir kavramı ilk defa ortaya atıyorum. Asırlardır insanoğlu içine doğduğu ve içinde bulunduğu şartların mükemmele yakın olduğu yerleri aramakla ve buraları yaratmakla zamanını geçirdi Ve sonunda da gelişen teknolojiyle Metaverse bize bu şartları sunmayı vaat ederken, avatarlarımız da bize bu mükemmele yakın metabenliği sağlayacağını iddia ediyor. Metarverse'ü sürekli konuşuyoruz fakat orada bürüneceğimiz karakterlerimiz olan avatarlarımıza pek değinilmiyor, oysa her ikisi de haklarında konuşulan basit tanımlardan çok fazlası, bireysel yaratımın ve tatminin başlangıcı. Fiziksel bedenden metafiziksel ve belki de süper fiziksel bedene geçişimizin başlangıcıAvatar Son yıllarda dilimize filmler, video oyunları ve yakın zamanda Meta kavramıyla da tamamen katılan bu karakterler bizlerin dijital sembolleri olarak tanımlansa da aslında bilinirliği çok eskiye dayanıyor. M.Ö 2000'lerde "Beklenen Kurtarıcı" düşüncesiyle sanskritçedekiava; aşağıvetar:iniş kelimelerinden türeyen bu avatarlar Hinduizm'de tanrıların yer yüzüne indikleri zaman büründükleri şekil, ilahi yol göstericiler olarak karşımıza çıkıyor. Ahlaki bozulmalar, kötülük ve adaletsizliğin artacağı dünyaya avatar bedenleriyle inecek bu tanrılar insanlığı felaketten kurtarıp evrendeki düzeni yeniden kuruyorlar.Avatarlarla çok yeni tanışıyormuşuz gibi gelse de aslında insanlık ve liderlik kavramları var olduğundan beri hep var olduklarını görürüz Şöyle ki Avatarlar bizlerin dijital birer temsili, aynı bizi temsil etmesini beklediğimiz toplumların seçilmiş yöneticileri, örnek aldığımız liderler, yollanmış elçileri gibi. Ve avatarların temsiliyetiyle süper güçlere sanal ortamda sahip olacağımız mükemmel bizler ile metabenliğe bürünürken, yıllarca toplumlara yön veren, bilmeden avatarlaştırdığımız o liderlere de büründük.Bilim ve hatta moda akımı öncüleri, sinema yıldızları, siyasetçiler, roman ve bilgisayar oyunlarındaki karakterler de bunlar gibi. Kimi zaman o kişilerin konuşmasına kimi zamanda giyim kuşamına bürünerek, onların temsillerini yaşadık. İşte o liderlerden bile daha iyi olmak fiziki dünyanın sınırlılığından çıkıp, dijital teknolojilerin dokunuşuyla mümkün olabilir mi merak ettiğim de bu.var taboolaDivId "";var taboolaPlacement "";if (adServiceConfig.isMobile()) {taboolaDivId "mid-article-thumbnails_mobile1_milliyet-" 6713774;taboolaPlacement"Mid Article Thumbnails_mobile1_milliyet";}else {taboolaDivId "mid-article-thumbnails_desktop1_milliyet-" 6713774;taboolaPlacement "Mid Article Thumbnails_desktop1_milliyet";}window._taboola window._taboola || ;_taboola.push({ mode: 'thumbnails-mid-a', container: taboolaDivId, placement: taboolaPlacement, target_type: 'mix' });_taboola.push({ article: 'auto', url: 'https:www.milliyet.com.tryazarlarfiliz-dagmetabenliklerin-varolusu-beklenen-kurtarici-avatar-ve-metaverse-6713774' });Avatar karakterimiz ve karakterimizin hikayesi kadar güçlü olacaksak bu dijital çağda, onları hayata getirenlerden de bu süreci dinlemek önemli. Dijital sanatçı Kaan Alkın bu hafta konuğum Bir avatar çiziminin, karakter yaratmanın bu çağda bir çizgi karakter çizmekten fazlası olduğunu kendisinden öğreneceğiz. Teknoloji bilgisi yanında, bolca okuyan, samimi, sakin, toplumsal konulara duyarlı ve en güzeli insan kalmayı sorgulayan bir değer yaratıcı.Kaan seni tanımakla başlayalımÇocukluk yıllarımın büyük kısmı İstanbul, Bakırköy'de geçti. İçine kapalı, kendi dünyasında yaşayan bir çocuktum. Kitapları ve hikayeleri hep çok sevdim. Annemin tüm çabalarına rağmen kitapları sosyalleşmeye tercih ettim, beni kitaplarla çok erken yaşımda tanıştıran yine annemdi. Kitapların beni götürdüğü diyarlar her zaman okuldan çok daha çekiciydi. Okul, bilmediğim konuları dinlerken keyifli, diğer zamanlar sıkıcı ve vakit kaybıydı. İşten eve ancak benim uyku saatimde gelen annemin yanına sokulup, yatağın baş ucundaki kitaplıktan bir kitap çekip beraber okumak veya oyuncakları dağıtıp, hepsini kafamdaki kurguya uydurmak, hikayelerini anlatmak ve tiyatrosunu oynamak çok daha değerliydi benim için.Anlıyorum Bir kurgu ve tasarım var aslında oyunlarında o yaşlarında da.Aslında bir şeyler çizmek, tasarlamaktan ziyade, hikâye anlatıcılığıydı ilgimi çeken. Annem hafta içi geç saatlere kadar çalışmasına rağmen, hafta sonunu bana ayırır hem sosyalleşmem için çaba gösterir hem de kültürel aktivitelerden zevk almam için elinden geleni yapardı. Şan tiyatrosu o yıllarda en çok ziyaret ettiğimiz mekanlardan biriydi. Pazar günleri büyükbabam ve anneannemle bir araya gelinir, video kaset furyası gereği hep beraber film izlenirdi. 50'ler 60'lar sineması hayatımın sevdiğim bir parçasıydı. Video kasetlerden günümüz dijital sanatına Peki nasıl karar verdin bu alanda içerik üretmeye Çocukluktan gençliğe geçiş yaparken teknolojiye olan ilgim de arttı. Anadolu yakasına taşındığımız dönemde, o zaman hayatımda ne kadar büyük bir fark yaratacağını bilmediğim küçük bir dükkana girdim Bilgisayar tamiri, oyun satışı yazıyordu. Rahmetli Yusuf Ziya Yılmaz: "Oyunu bırak da şu ekran kartını değiştir!" dediği gün yeni bir eşikten daha geçtim.Çok güzel! Hikaye anlatıcılığını aslında şimdi de görüyorum. Ya sonraYine aynı yıllarda çevremde olan DJ Barthez sayesinde müzik ve müzisyenlere olan ilgim de kervana katıldı. Oyun ve donanım editörü (Level, Chip, Oyungezer vb) kariyerime geçiş noktasına geldiğimde zaten ihtiyacım olacak bilgi ve donanımın büyük kısmına sahiptim. Sanırım dijital sanat kısmı hayatıma bu noktada girdi. İşin sırrı bu mudur bilmiyorum, ama pek çok farklı konuda yanımda hep çok iyi rol modelleri oldu. Belki bu sayede çocukça merakımı hiç kaybetmedim.Oyunlar, teknoloji derken bugünlere Senin çalışmalarını diğer dijital sanatçılardan ayıran en belirgin özellik yarattığın karakterlerin. Biraz karakterlerini dinleyelim.Tabii İçimde yaşayan evren, hikayeler, karakterler bir ömür boyu kafamda şekillenmeye devam etti. Teknoloji gelişti, bilgiye ulaşım kolaylaştı, kendi kendime birçok şeyi öğrenebileceğim noktaya geldi. İçimde olan bitenin sadece kâğıt kalemle dışa vurumu artık kabul edilemezdi. Dillendirmekte zorlanıyorum çünkü hayatımın büyük bölümünde bana eşlik etmiş duyarlı varlıklar yarattığım karakterler. Bugün onları en gerçekçi hallerine bürüyüp diğer insanlarla tanıştırmak tek çabam. Hepsinin anlatacağı kendine ait bir hikayesi var.Her birinin hikayesini öylesine merak ettim ki Bir yandan da senin uzmanlığın dijital sanat olarak neler diyebiliriz o zaman Cevaplaması çok zor bir soru. Verebileceğim en dürüst cevap, hiçbir konuda uzman değilim olacaktır. Editörlük mesleğim gereği, fotoğraf düzenleme, sayfa düzenleme, video düzenleme birçok yazılımla haşır neşir oldum. Sektörden uzaklaşınca da video tarafına kaydım. Bu alanda hem bilgisayar başında hem stüdyoda işler yaptım. Diğer yazılımların arabirimleri tanıdık gelmeye başlayınca, oyun motorlarına ve haliyle 3D tasarım programlarına yöneldim. Yeni bir macera olmalı bu geçiş o zamanlar senin için Kesinlikle, ilk modellerim korkunçtu. Bu ifadeyi nasıl veririm, bu burnu nasıl şekillendiririm, tenini nasıl daha gerçekçi yapabilirim derken bir sürü yazılıma elimi atmış buldum kendimi. Karşıma yeni bir engel çıktığında doğru soruları sorup hızlıca kendimi eğitebildiğim noktaya ulaştım sanırım. Jack of All Trades Soru sanatta uzmanlıksa, uzmanlığım dijital ortamda kendimi ifade edebilme yeteneğim olsun isterim. Öğrenmenin sonu yok.Konu öğrenmek olunca Bu dijital sanat ve sanatçılığı için verilen eğitimler yeterli mi, var mı ya da 3D modelleme ve animasyon eğitimleri veriliyor üniversitelerde. Özel kurslar da mevcut. Verilen eğitim belli yazılımların eğitimleri Gerekli bilgi ve beceriyi geliştirdikten sonra bunu sanata çevirip çevirmeyeceği kişilerin kendisine kalıyor artık. Yaşam savaşının en ön saflarında doğmuş büyümüş insanlara sanatın ve medeniyetin insan varlığının can damarlarından biri olduğunu aktarmak güç. Merak çocuklarda köreltilmesi değil körüklenmesi gereken bir şey. Temel bilimlerle, modern teknolojiyle tanıştığı gibi kitap, opera, bale, tiyatro, müzikle erken yaşlarda tanışan bir bireyin zihninde çıkacağı yolculuk çok daha üretken olacaktır.Fransa'da yaşıyorsun. Fransa ve Belçika çizgi filmin yıllarca merkezi gibiydiler. Dijital sanatta nerelerdeler pekiYaşadığım ülkede ve Batı Avrupa'da destekler var, bu sebeple en başta sanatçıların dijital üretimleri yüksek. Fransa'nın ilk dijital sanat müzesi "Atelier des Lumieres" 2018 yılında açıldı. Fransa Eğitim ve Gençlik Bakanlığı ile ortaklaşa programlar yapıyorlar. Birey olarak, işinizi bırakıp, sosyal haklarınızı kullanarak, bir yandan maaş alıp bir yandan istediğiniz alanda eğitim de alabiliyorsunuz. Fakat sinema veya oyun sektöründe işçi olma ihtimaliniz, sanatçı olma ihtimalinizden çok daha yüksek.Üretimi destekleyen hamleler, çok önemli. Peki sence Türkiye'deki sanatçılarımızı diğer ülkeler açısından ele alırsakKendi dünyamda yaşamayı bırakıp, başka diyarlarda neler oluyor diye bakmaya başladığımda başarılı Türk dijital sanatçılar çıktı karşıma. Ama ülke olarak kim kimin önünde bilemiyorum açıkçası. Bahsettiğimiz platformda çok daha bireysel geliyor bana sanat. Sanatçıların başarısı daha çok bireysel çabaları ve yaşanmışlıklarıyla ilgili. Elbette çalışmalarını sergileyebilecekleri daha geniş platformlar olmalı.Multidisiplinerlik ve yaratıcılık... Sen de çok alanlısın. Bu çok disiplinliliğin sana neler kattığına, nasıl yansıdığına inanıyorsun Evrende her şey birbirine bağlı. Farklı disiplinleri öğrenip ondan sonra bir şeyler üretmek, bir şeyler üretmeye çalışırken farklı disiplinleri öğrenmek Her yeni deneyim, donanım bakış açınızı şekillendiriyor. Annem turizm sektöründe çalıştığı için bolca gezme şansım oldu. Hiç bilmediğiniz bir yerde, varlığından haberdar olmadığınız birileri var. Benzer sorunlara sahipsiniz ama ne sizin gibi yemiş içmiş ne sizin gibi oturup kalkmış ne sizin gibi düşünmüş. Bambaşka yaşam tarzları, sorunlara ve güzelliklere bambaşka yaklaşımları var. Eğitimden bahsediyorsak, disiplinler için de geçerli aynı yorum. Yemek yaparken kimya yaptığını fark etmen, evde beslenenin bir kedi değil, aslında hiç büyümeyen bir çocuğun olduğunu anlaman. Saatlerce üstünde konuşulacak bir konu bu, sadede dönersem hayvanlar candır, mutfakta yönünü bulamamak kabul edilemez :) Bir de mizah anlayışın, muazzam! Kaan, senin gibi dijital alanda içeriklerinle daha büyük bir noktaya getirmek istediğin bir hedefin var mı Bir masterplanGrafik Roman, Roman ve Animasyon Film şeklinde olabildiğince basit bir yol haritam var. En basit haliyle, hikayelerimi anlatmak istiyorum. Pek çok yaratıcının ortak sorununu paylaşıyorum. Finansal engelleri aştıkça gerçekleştirebileceğim hedefler. İnsanları karakterlerimle kare kare buluşturmak elbette güzel. Ama belli hedefleri tutturabilmek için, belli ekipmanın ve birçok sanatçının bir araya gelmesi şart. Hikayeleri anlatmaya başladıktan sonra nereye varılır bilinmez. O henüz yazılmamış bir hikâye.Ve son zamanların en çok konuşulan konusu Metaverse hakkında görüşlerini de merak ediyorum ve Metaverse'de dijital sanatçıların alanı sence nasıl olacakMetaverse fazla iddialı bir proje. Bu ilk büyük girişimde başarı bulabileceğinden pek emin değilim. En azından planladıkları sayıda insanı içine çekmek konusunda ciddi sıkıntılar yaşayacağı kesin. Öncelikle belli teknolojileri daha kolay kullanılır, ucuz ve yaygın hale getirmeleri gerekiyor. Yolun çok başındalar. Diğer yandan yeni bir dünyanın