Metaverse'zirve'ye damgasını vurdu

Yepyeni, parlak oyuncağımız metaverse dünyanın dört bir yanında yapılanmaya devam ediyor. Bu ay başında gerçekleşen, Avrupa'nın en büyük teknoloji zirvesi Web Summit'in de odağında bu konu vardı.Neolitik çağın insanları taşları üst üste dizip ilk yapıları inşa etmeye başladıklarında büyük heyecan duymuş olmalılar... On binlerce yıl sonra bugün metaverse evreni dijital dünyada yapılanırken yatırımcı işletmeler, markalar ve elbette o evreni tasarlayanlar, yazılımcılar ve dijital sanatçılar da büyük olasılıkla benzer bir heyecanı yaşıyorlar... Aylar evvel Facebook'un Meta'ya dönüşmesiyle metaverse bir anda dünyanın yeni, parlak oyuncağı olmuş, sonra Meta'nın hızı kesilince sanki metaverse'ün ilerleyişi de yavaşlamış gibi bir algı oluşmuştu. Halbuki tam tersine, metaverse evreni kararlı biçimde genişlemeye, dünyanın dört bir yanında yapılanmaya devam ediyor.Haberin DevamıÜç boyutlu internetBu ay başında gerçekleşen, Avrupa'nın en büyük teknoloji zirvesi Web Summit'in odağında yine metaverse vardı. Her yerde metaverse konuşuldu, yenilikler sergilendi. Cömert yatırımlarıyla dikkat çeken markalar gövde gösterisi yaptı. Sadece ticaret dünyası değil... Birçok ülkede resmi kurumlar, eğitim enstitüleri, müzeler, sanat oluşumları, hatta toplum kuruluşları bile metaverse'te boy göstermeye başladılar. Malum, Z Kuşağı'nın dikkatini çekmek için de en ideal ortam... Norveç hükümetinin yeni açtığı 'metaverse vergi dairesi'yle Japonya'da okula gidemeyen öğrencilerin eğitime katılmasını sağlayan 'metaverse okulu' güncel örnekler arasında."'Birçok ülkede resmi kurumlar, eğitim enstitüleri ve sanat oluşumları metaverse'te boy göstermeye başladılar.'"Web Summit'te podyuma çıkan konuşmacıların çoğu, dijital evrenin geleceği hakkında fikirlerini paylaştı ve bugün gelinen noktada 'Metaverse nedir, ne değildir'i anlamamızı kolaylaştırdılar... Zirvenin gerçekleştiği Lizbon'da konferans veren etkili isimlerden biri de Naomi Gleit, yani Meta'nın ürün müdürüydü. Gleit metaverse'ü geleceğin üç boyutlu interneti olarak görüyor. Ancak en doğal sosyalleşme biçimi olan yüz yüze görüşmenin yerini asla almayacağını düşünüyor. "Hiçbir şey fiziki dünyada bir arada bulunmanın yerini alamaz. Metaverse'te ailece film seyretmek keyifli ancak sadece gerçeğini yapamadığımız zamanlarda..." diyen Gleit iş dünyası ve sanal toplantılar içinse farklı düşünüyor. Zoom'un iş ortamında yetersiz kaldığına işaret ederek VR teknolojisiyle yapılan toplantıların daha verimli geçtiğini savunuyor. VR'ın özellikle sağlık sektörü ve tıp eğitiminde büyük kolaylıklar sağladığına dikkat çekerek UCLA'de tıp öğrencilerine sanal ameliyat pratikleri yaptırılmasını örnek gösteriyor.Haberin Devamı"İnterneti şu anda iki boyutlu kullanıyorsak, geleceğin internetini üç boyutlu deneyimleyeceğimizi düşünüyorum" diyen Gleit'a katılmadığım bir nokta var. Televizyon ve sinema örneği... Gelişmiş 3D teknolojisi yıllardır evlerimize kadar girse de halen filmleri ve yayınları çoğunlukla iki boyutlu izlemeyi tercih ediyoruz. Bu açıdan internetin tamamıyla üç boyutlu bir ortama dönüşebileceği fikrine katıldığımı söyleyemem. Belki uzun yıllar sonra, hologram teknolojisi bilimkurgu filmlerindeki seviyeye ulaşınca işler değişebilir. Yoksa insanlık olarak internete her girmek istediğimizde kafamıza kask, elimize eldiven takacağımızı hiç zannetmiyorum. Ayrıca metaverse iki boyutlu ortamlarda da gayet işlevsel ve eğlenceli biçimde deneyimlenebiliyor...Haberin DevamıEn kıymetli şey içerikİki boyutlu demişken, metaverse'ü şekillendiren ilk oyun platformlarından The Sandbox'ın kurucu üyesi Sebastian Borget de Web Summit'in etkili konuşmacıları arasındaydı. Yapılan bir söyleşide metaverse'ü canlandıracak, başarılı kılacak içgörüler