Arsenale'den görünüm

Bu haftaki yazımla Venedik Bienali izlenimlerimi aktarmayı bitiriyorum. Geçen hafta Giardini Bölgesi'nde yer alan ülke pavyonlarını ele almıştım. Bu hafta ise Arsenale'deki ülke pavyonlarına odaklanıyorum. Ukrayna Ukrayna'nın kültürel mirası ve sanatı, Rus bombalarının tahribatıyla karşı karşıya kalmışken, Venedik Bienali'nde yer alması planlan eserler de Hollywood filmlerini aratmayacak bir macerayla yerine ulaştırılmaya çalışıldı. Planlanan eserlerin tamamı gelemese de bombalardan kaçarak Venedik'e ulaştırılan Pavlo Makov'un "Tükenme Çeşmesi" (Fountain of Exhaustion) isimli eseri hayli ilgi gördü. Ukrayna'nın katılımı sadece Arsenale'de yer alan ülke pavyonuyla sınırlı değildi. Giardini'nin tam merkezindeki meydanda da Ukrayna'nın içinde bulunduğu durumu vurgulamak ve dikkatleri buraya çekmek için açık havada eserler sergileniyor. Makov'un "Tükenme Çeşmesi" başlıklı eseri bitkinliği simgeliyor; 72 bakır huninin suyun içinden geçmek için mücadele ettiği bir piramit şeklinde düzenlenmiş. 63 yaşındaki Makov, bu "tükenme metaforunu" 1990'lardan itibaren kullanıyor. Makov, Sovyetler sonrası toplumların kendilerine gelebilmeleri için giriştikleri mücadelenin bir parçası olarak görüyor eserlerini. Bugün, Rusya'yla yaşananlar da bu mücadelenin bir parçası olarak kabul edilebilir. Lübnan Uzun yıllardır ekonomik ve siyasal sıkıntılarla boğuşan bir ülke olan Lübnan'nın pavyonunda Paris'te yaşayan diaspora kökenli film ve video yapımcısı Danielle Arbid ile Beyrut'ta yaşayan ve çalışan görsel sanatçı Ayman Baalbaki'nin eserleri, "Mimari'de Kültür'ün" (Culture in Architecture) kurucusu Aline Asmar d'Amman küratörlüğünde sunuluyor. Danielle Arbid'in bölünmüş ekran videosu "Allô Cherie" (2022), Arsenale'ye gelen ziyaretçileri kendi yolunda durduruyor. "Beyrut'taki bu uğursuz araba kovalamacası nedir ve eserdeki anlatıcı kadın neden sürekli para peşinde koşuyor" sorusu ile sanatçının annesine ait olan sesin vurguları, dili bilmeseniz bile, içinde bulunulan durumu son derece etkili bir şekilde izleyiciye aktarıyor. var taboolaDivId "";var taboolaPlacement "";if (adServiceConfig.isMobile()) {taboolaDivId "mid-article-thumbnails_mobile1_milliyet-" 6754260;taboolaPlacement"Mid Article Thumbnails_mobile1_milliyet";}else {taboolaDivId "mid-article-thumbnails_desktop1_milliyet-" 6754260;taboolaPlacement "Mid Article Thumbnails_desktop1_milliyet";}window._taboola window._taboola || ;_taboola.push({ mode: 'thumbnails-mid-a', container: taboolaDivId, placement: taboolaPlacement, target_type: 'mix' });_taboola.push({ article: 'auto',