İran ve başörtüsü

"İran İslam Cumhuriyeti" ifadesi kendi içinde çelişki içerir. Teokratik bir devlet aynı zamanda bir cumhuriyet olamaz. Çünkü cumhuriyet halk yönetimi anlamına gelmektedir. Bu terimin Batı'daki karşılığı demokrasidir. "Cumhur" Arapça halk, "Demos" antik Yunanca halk anlamına gelmektedir. Cumhuriyet ve demokrasi farklı dillerde eşanlamlı sözcüklerdir.Teokrasi din devleti anlamına gelir. Din devletinde halk değil, ruhban sınıfı din adına ülkeyi yöneten oligarşik odaklar egemen olur. Teokrasi gücünü halktan değil, dinden, Tevrat'tan, İncil'den, Kuran'dan, peygamberden, Tanrı'dan, Allah'tan alır. "Teos" antik Yunanca Tanrı anlamına gelir.Devletin dininin İslam olduğu bir ülkede, yani laikliğin olmadığı ve teokrasinin geçerli olduğu bir ülkede, cumhuriyet ve demokrasi olmaz.İran'da yıllardır gerçekleşen sözde seçimler göstermelik seçimlerdir. Çünkü İran'daki teokratik, dinci, İslamcı ve laiklik karşıtı anayasaya uymayan kişiler seçimlerde aday olamaz. İran'ın anayasası ve yasaları cumhuriyete ve demokrasiye aykırı olduğu için, bu ülkede gerçekleşen devlet başkanlığı, belediye başkanlığı ve milletvekilliği seçimlerinin hiçbir anlamı ve önemi yoktur.İran'da 22 yaşındaki Mahsa Amini'nin başını örtmediği için sözde "ahlak polisi" tarafından dövülerek öldürülmesi de İran'ın teokratik yapısının bir sonucu olarak onlarca yıldır yaşanan binlerce vahşetten sadece birisidir.İran'da laiklik olsaydı ve laikliğin bir sonucu olarak isteyen başörtülü isteyen başörtüsüz olabilseydi bu olay yaşanmayacaktı.Öte yanda, İran'da yaşanan bu vahşet, laiklik ilkesine aykırı olduğu gibi, İslamın temeli olan Kuran ile de bağdaşmamaktadır. Çünkü Kuran'da başını, saçını örtmeyenlerin öldürülmesine veya cezalandırılmasına ve başörtüsünün zorunlu kılınmasına dair hiçbir ayet yoktur.Altı bini aşkın ayeti içeren Kuran'da, kadının örtünmesiyle ilgili sadece iki ayet vardır. Nur Suresi'nin 31. ayeti şöyledir: "Mümin kadınlara da söyle: Bakışlarını yere indirsinler. Cinsel organlarınıırzlarını korusunlar. Süsleriniziynetlerini, görünen kısımlar müstesna, açmasınlar. Örtülerinibaşörtülerini göğüs yırtmaçlarının üzerine vursunlar."Birinci olarak, burada bir yasadan veya kuraldan söz edilmemektedir, sadece bir öğüt verilmektedir.İkinci olarak, bu ayet, Kuran'ın yazıldığı 7. yüzyıl ve o yüzyıldaki Arabistan koşulları ve o yüzyılda kadınların giyinme tarzı dikkate alınarak değerlendirilmelidir. Üçüncü olarak, burada başörtüsünden mi yoksa genel olarak bir örtüden mi söz edilmektedir, bu belirsizdir.Dördüncü olarak, burada söz konusu örtünün veya başörtüsünün