'Dünya ahiretin tarlasıdır'

Yeni Şafak Ömer Lekesiz - 'Dünya ahiretin tarlasıdır'Zemahşerî'nin "Mü'minler, mü'minleri bırakıp (dûni), inkarcıları dost edinmesin." (Âl-i İmrân 3:28) emrini, ilgili kelime üzerinden kendini kafirlerden uzakta tutma ve Allah'ın korumasından başka hiçbir korumaya tabi olmama şeklinde tefsir etmekle, siyasetteki ilk hadde, dünya ve ahireti tek bir imgede toplamak suretiyle dikkat çekmekle, kimi müfessirlerimizin dünyanın değersizliğiyle ilgili sorunlu yaklaşımlarının dışında durduğunu ifade etmiştik.Denâet kelimesinin cahiliye devrinde değerlilik-değersizlik yönündeki kullanımlarından hareketle, "Bu dünyayı küçümseyen bir yaklaşım, yani Dünyâ'yı tam olarak dünyâ (aşağı) olarak görmek, doğrusu, dini bir inanca özgüdür. Bu tür bir âlem tasavvurunun antik zamanlarda Arabistan'ın içinde ve civarındaki Hıristiyan çevrelerde çok yaygın olduğunu, Arapça Hıristiyan literatürü tarihini yüzeysel olarak incelediğimizde bile kolaylıkla görebiliriz" diyen Toshihiko İzutsu ise, Kur'an'daki kullanılışına tabi olarak, dünya hayatını ve ahireti, birbirlerini ilzam eden iki kelime olarak değerlednrimek suretiyle, "Tamamen farklı bir noktadan baktığımızda, insanın tecrübe ettiği ve içinde yaşadığı yer olarak bu dünyaya, 'aşağıda' olan veya 'yakın' âlem anlamında ed-dünyâ denir. Kur'ân, basit ed-dünyâ kelimesi yerine, çoğunlukla, el-hayatu'd-dünyâ (değersiz hayat) tabirini kullanır. Kur'ân'da bu kelimenin temel anlamı, (...) iki ucunda 'Tanr'ı ve 'insan'ın yer aldığı aynı varlık dünyasına tekabül eder. Başka bir deyişle, bu, Tanrı ve insanın, (Kitap ehli, Müslümanlar, Münafıklar ve Kafirler olarak) dört ana ilişki yoluyla birbiriyle temas kurduğu aynı ilahi komedya'nın aynı ana sahnesine karşılık gelir. Fakat bakılan açı, artık öncekinden hayli farklıdır." yorumuna ulaşırken, dünya ve ahiret kelimeleri arasındaki korelasyonu da şöyle tespit etmiştir:"Bu noktayı anlamak için ed-dünyâ kelimesinin, 'korelasyon' kelimeleri diyebileceğimiz, yani 'koca' ve 'karı', 'erkek kardeş' ve 'kız kardeş' gibi, çiftin her bir üyesinin semantik olarak diğerini ilzam ettiği ve bu korelasyonun tam da esasını teşkil eden kelimelerden oluşan özel bir kategoriye ait olduğunu fark etmemiz yeterli olacaktır. Bir adam, ancak "karısı varsa koca' olabilir. Başka bir deyişle, 'koca' kavramı, zımnen 'karı' kavramını gerektirir ve bunun tersi de doğrudur. İşte ed-dünyâ kavramı da, tamamen aynı şekilde, 'gelecek dünya'yı yani ölümden sonrasını (el-âhiret) ilzam eder ve onun zıddını teşkil eder. Kur'ân, bu iki kelimeden birini kullandığında bu korelasyonun pekala farkındadır. Bahsetmek bile belki gereksiz ama, örneğin, aşağıdaki ayette olduğu gibi, her ikisinin de aynı yerde birlikte zikredildiği birçok örnek sıklıkla verilmektedir:'Siz dünyanın (ed-dünya) geçici yararını istiyorsunuz. Oysa Allah (sizin için) ahireti istemektedir.' (Enfal 867)" (Kur'an'da Tanrı ve İnsan, Trc.: M. Kürşad