Semey'i biliyor muyuz

İki gündür Kazakistan'dayım... Kazakistan Vatandaşlık Fonu Başkanlığının davetiyle önceki gün yola çıktık. Kazakistan Hava Yollarından Air Astana uçağıyla önce Hazar Denizi kıyısındaki Atyrau şehrine indik. Bu arada uçakta yanıma oturan iki genç mühendis ile tanıştım. Adı Gökhan olan mühendis genç, bu şehirde 2 yıl çalıştığını söylüyor. Bu kez ziyaret için gidiyormuş... Öteki genç de mühendis. Gençlerimiz bizim aklımıza dahi gelmeyen bölgelere gidip iş imkânları elde etmişler, başarılar kazanmışlar. Gerçekten böyle gençlerle iftihar ediyorum... Bu şehir çok ilginç bir coğrafyada kurulmuş. Sahra ikliminin egemen olduğu şehir yatay mimari şeklinde geniş bozkıra yayılmış. En ilginç olanı da şehrin her yakasında Volga Nehri'nin bir kolu masmavi bir gerdanlık gibi duruyor. Bu güzel şehirde iki buçuk saat durduktan sonra tekrar havalandık. Bu kez istikamet Kazakistan'ın başkenti Nur Sultan idi. Nur Sultan şehrine indiğimizde vakit akşam saatlerini gösteriyordu. Nur Sultan yemyeşil bir şehir olmuş. Bu kadar ağaç ne vakit dikildi de büyüdü diye düşünüyorum. Bunda Nur Sultan Nazarbayev'in katkısı büyük hiç kuşkusuz. Çok yorgunuz. Bugün Kazakistan'ın en batısından en doğusuna durmadan uçak seyahati yaptık. Yarın da ülkenin en doğusundaki şehir olan Semey'e gideceğiz. Sabah erkenden kalkıyoruz zira bugün Altay Dağları yakınlarındaki Semey'e gidiyoruz. Ancak kahvaltıdan sonra bir ziyaret gerçekleştireceğiz. Kazak Vatandaşlık Fonu Başkanı Abzal Saparbekuly bizleri bekliyor. Abzal Bey'i Türkiye Kamuoyu yakından tanıyor. Türk Kazak ilişkilerinin güçlenmesinde büyük emeği ve katkısı olan önemli ve değerli bir isim. Kazakistan Türkiye Büyükelçisi olarak ülkesine önemli katkılar sağladı. Yeni görevinde de başarılı çalışmalar yapacağına inanıyorum. Bizleri makama götüren genç ekip çok gayretli... Kapıdan giriyorum. Her zaman bizlere dostane yaklaşan sefirimiz, bizleri görünce mutlu oluyor. İşte budur. Makamlar geçici gerçek dostluklar kalıcıdır. Sohbet ediyoruz. Türkiye'yi çok özlediğini söylüyor. Vedalaşıp havaalanına geçiyoruz. Semey yolculuğu başlıyor. Açıkçası çok heyecanlıyım. Semey, Kazak tarihi için çok önemli bir şehir. Kazak tarihinin, edebiyatının ve siyasetinin en önemli isimleri hep bu şehirden çıkmış. Bu topraklarda başka bir şey daha var. Alaş Orda Devleti'nin başkenti olmuş. Ruslara kök söktürmüş aydınlar, bu şehirde bir araya gelmiş ve buradan büyük davalara girişmişler. Yani Semey, Kazak tarihinin en aksiyoner şehri olmuş daima. Semey'e varır varmaz önce üç yıldır üzerinde roman çalışması yaptığım Abay Kunanbay adına inşa edilmiş Abay Müzesine gidiyorum. Kazak edebiyatının, musikisinin ve düşüncesinin bu büyük isminin bütün hayat hikâyesini bilsem de şimdi özel eşyalarıyla, mektuplarıyla, giysileriyle, kitaplarıyla ve hatıralarıyla yüz yüze gelmek çok ilginç... Akşama doğru şehrin önemli kurumlarından Semey Üniversitesinin davetiyle bu güzide kuruma geçiyoruz. Pamukkale Üniversitesi