Siyasette İstisna Durumlar

Siyasetin tarihi, insanlık tarihi ile birlikte düşünülmek durumundadır. Siyasetin devlet gibi tarihsel bir olgu olarak değil, evrensel olarak kabul edilmesinin sebebi de budur. Bugün var olan bir siyasal örgütlenme modeli olarak devletin yerini başka tür bir örgütlenme modeli de pekâlâ alabilir. Nitekim devlet denilen müesseseyi insanlar ihtiyaç nedeniyle oluşturmuşlar, muhtevasını yine şartlara göre belirlemişlerdir. Ne var ki siyaset böyle değildir. Herhangi bir toplumda devletin ortadan kalktığını varsaysak, bilmemiz gerekir ki, devlet yeniden kurulana dek siyaset yine de devam edecektir. Birden fazla insanın olduğu yerde siyaset başlar. Diğer bir ifadeyle insanlar arasında ilişkiler örüntüsü kurulur. Bu örüntünün içinde ihtilaf, kargaşa, rekabet, çatışma, dayanışma, uzlaşma, iş birliği ve dahası bulunur. pushfn('ads'); Bu durumda o toplumun nasıl idare edileceği hususu dönemin şartlarına göre şekillenir elbette. Ancak kesin olan şey; muhakkak surette bir örgütlenmeye ihtiyaç duyulacağıdır. "Ekmeksiz yaşanır da devletsiz yaşanmaz" sözü bunu ifade eder. Devlet ile kastedilen ise anlaşılacağı üzere, düzendir. Bu girizgâhı yapma sebebim pür siyaset teorisi değerlendirmesi yapmak değil elbette. Belirttiklerim, çerçevenin anlaşılması için ufak hatırlatmalar yalnızca. Asıl gayem, karar alıcıların siyaset yapıcıların Türkiye'nin yaşadığı gündelik siyasal tartışmaların cazibesine kapılmadan siyasal değerlendirme yapmasına her zamankinden daha fazla ihtiyaç duyduğumuza dikkat çekmektir. Siyaset ne Türkiye'de ne de dünyanın herhangi bir ülkesinde yalnızca "akıl" ile yapılır. Seçmenlerin aynı zamanda "duygusuna" hitap edilmesi zarureti vardır. Hatta şöyle söylesek daha doğru olur. "Akıl olmadan da siyasal tercih yapılabilir ama duygu olmaksızın asla!" Herhangi bir siyasi partinin ülkenin sorunlarını çözme konusunda akli deliller ile hakikati gösterebilmesi o siyasi partinin seçimlerde başarılı netice alacağına delalet etmez. Aynı şekilde öyle veya böyle seçmenin rızasını kazanmış olmak da doğru yolda olunduğunun ispatı için yeterli gerekçe oluşturmaz. pushfn('ads'); "İnsanlar takdir edebilir, keşke vaktinde kıymetini bilseydik diyebilir, bak görüyor