Çıldırmanın eşiğindeki şef!

Otuz sekiz yılını Türk mutfağına veren ünlü aşçı Mehmet Yalçınkaya çıldırmasın da ne yapsın!Karşısında üç şef aday adayı var; onca yarışmacının arasından sıyrılıp 'Masterchef'lik imtihanına gelmişler.Kendilerinden yapılması istenen yemek, esnaf lokantalarının vazgeçilmezi olan, Türk mutfağının önemli lezzetlerinden islim kebabı...Yarışmacının bir sorusu var: ''Eti patlıcanların içine mi dolduracağız, yoksa kesip arasına mı saracağız'Bu şef adayı Türk mutfağının, bu çok bilinen, kebabını hiç mi görmedi, yemediPatlıcanları çiğ vaziyette etin etrafına saran da var, tencere yemeği olan islim kebabını tavada pişirmeye kalkan da...Hani şair demiş ya:Cihan-ara cihan içindedir arayı bilmezler Ol mahiler ki derya içredir, deryayı bilmezler(Cihanı süsleyen, bezeyen (ve onu var eden Yaratıcı,) cihanın içindedir. Herkes onu aramayı bilmez. Nitekim denizdeki balıklar da denizin ne olduğundan haberdar değildir.)Dünyanın en büyük üç mutfağından bir olan Türk mutfağını bilmeyen şef adaylarının durumu da derya içinde olup deryadan bihaber yaşayan balık misali...Oysa aynı kişiler bir İtalyan mutfağına, bir Fransız mutfağına hayranlıkla bakıyorlar, yabancı mutfakları bilmenin daha havalı olduğuna inanıyorlar.Aslında bu örnek 'kendini küçük ve hor görmeye ayarlı' batılılaşma maceramıza benziyor.Kök boya, tezgah dokuması, el emeği göz nuru halısını eskiciye verip yerine makine halısı seren kasabalı gibi, kendimize ait ne varsa müzeye kaldırıp batıyı hayranlıkla izlemek...Tarihçi İlber Ortaylı bir söyleşimizde demişti; 'Kendi tarihine turist gözüyle bakan bir kimse gerçek aydın olamaz. Bu yüzden Türk aydını öncelikle kendi tarihini bilmek zorundadır.'Şef Yalçınkaya da bunun mutfakla alakalı tarafını dile getiriyor: Kendi mutfağını bilmeyen, yabancı mutfakları da layıkıyla öğrenemez!İşin vahimi, 'öğreticiler kuşağı' da bir bir aramızdan ayrılıyor.Anadolu'da torunların bilmediği, yalnızca ninelerin aklında kalmış türküler, maniler, masallar vadesi dolanlarla birlikte, bir sonraki kuşağa aktarılamadan, göçüp gidiyor.Ninesiyle, dedesiyle büyüyen torunların olduğu hanelerin sayısı azalıyor.Oysa dedenin, ninenin elinden tutmuş bir torun gördüğümüzde, mazi ile ati arasında bir köprü kurulduğunu