27 Mart Dünya Tiyatro Günü... Sahnelerle hasret giderme zamanı

Yarın Dünya Tiyatro Günü. Bu vesileyle oyuncusundan yazarına, yapımcısından kostümcüsüne tiyatroya farklı alanlarda emek veren 20 isme sorduk: Seyirciye hangi oyunu, neden önerirsiniz Tüm zorluklarına inat; dünya tiyatroyla, oyunla ve yeni nefeslerle, sürprizlerle dönmeye devam etsin diye... Yaşasın tiyatro!Tiyatrocular için hayat, hiçbir dönemde olmadığı gibi, şimdilerde de güllük gülistanlık değil Pandemi darbesinin üstüne ekonomik koşullar, tiyatronun bir 'kamu hizmeti' olarak görülmemesi, aylarca kapalı kalan mekânlar için ödenmek zorunda kalınan kiralar, yetersiz devlet ve yerel yönetim destekleri, 'ödenmeyenödenmeyecek olan' kabarık faturalar (örneğin Moda Sahnesi'nin sürdürdüğü elektrik faturası direnişi) derken Türkiye'de tiyatro yapmak, hele ki 'bağımsız tiyatro yapmak' tam anlamıyla bir inat meselesine dönmüş durumdaBiz yine de her zaman olduğu gibi yüzümüzü güneşe çevirelim istiyoruz; 27 Mart Dünya Tiyatro Günü'nü vesile edip hayatın durmayan nabzını, umudu, neşeyi, heyecanı ve sahnede can bulan yaratım gücünü anımsamaktan yana duruyoruz Tiyatronun ve hayatın tatlı, hikâyeci, oyunbaz, sürprizli yüzünden yana olan herkese selam vererek bu güzel günü kutluyoruz Tiyatroya emek veren 20 isme, seyirciye önerdikleri oyunları sorduk. Bu hafta bir oyun seyredin diyeZerrin Tekindor'un harika performansıŞebnem Bozoklu, oyuncu: Murat Mahmutyazıcıoğlu'nun harika metni ve Zerrin Tekindor'un nefis performansıyla Hira Tekindor'un temiz rejisini görebileceğiniz 'Toz'u öneririm. Serkan Altunorak'ın şahane oynadığı, Çağ Çalışkur rejisiyle 'Dalgakıran' tavsiye listemde. Bir de Kadıköy Boa Sahne'de izleyeceğim 'Misket' için heyecanlanıyorum. Güzel şeyler duydum oyunla ilgili. 'Sırça' da izlenecekler listemde. İpek Bilgin'i izlemek için sabırsızlanıyorum. İbrahim Çiçek'in rejisini çok merak ediyorum.Cesur ve taze bir uyarlamaSelen Uçer, oyuncu: Tiyatro BeReZe'den 'Macbethİki Kişilik Kâbus' tekrar sahnede... İnanılmaz cesur ve taze bir uyarlama. İzleyicinin bakış açısını değiştirecek cinsten. Zeki bir mizah, incelikli hikâye, müthiş oyuncu performansları, çok iyi bir Shakespeare, hatta hayat yorumuÜlkenin ruh halini resmediyorÜmit Erlim, oyuncu: Pandeminin etkisinin azalmasını dilediğimiz bu zamanlarda iki oyun önermek isterim. DasDas yapımı olan, Peter Lund'dan 'Ben Varım', müzikal tiyatro sevenler için kaçırılmaması gereken bir prodüksiyon.Murat Mahmutyazıcıoğlu'nun yazıp yönettiği 'Istırap Korosu' sade tasarımıyla hikâyeyi ve oyuncuları sahnede seyirciyle baş başa bırakarak, ülkenin bir apartmana sıkışmış ruh halini başarılı bir şekilde resmediyor. Listemde Yolcu Tiyatro'dan 'Gomidas' ve Studio Oyuncuları'ndan 'Aşınma' da ön sıralardalar.Nefes aldıran bir oyunculukHilal Polat, kostüm ve dekor tasarımcısı:Yönetmen, çevirmen Sarp Doğa Çelik'in elinden çıkan 'Yok Olma Çağı'... İnsana nefes aldıran, içinde kaybolduğunuz bir performans. Queer dünyaya başka bir yerinden bakmak Güzel oyun.Gücünü sadeliğinden alıyorCeren Ercan, yazar: Mek'an Sahne yapımı 'Dansöz' Gücünü sadeliğinden alıyor. Sezen Keser'in oyunculuğunun, oyunun dışına bir an bile çıkarmayan bir gücü var. Oyunculukta ve metinde; teknik maharet ve gerçeklik hissi veren bir doğallık iç içe. Yönetmen ve oyuncu arasındaki ortak bakış hissediliyor. Belli ki sert bir kadın hikâyesini mağdur dili kurmadan anlatmanın yolunu birlikte keşfetmişler.Temposu hiç düşmüyorTilbe Saran, oyuncu: Kadir Has Tiyatro Bölümü'nden 'Punk Rock' Sahneye koyan, Kerem Arslanoğlu Düşmeyen bir tempoyla oynadıkları, her bir repliklerine hayata sarılır gibi sahip çıktıkları ve pandemi koşullarına teslim olmadıkları için...Camın ardındaki kadının hikâyesiPınar Yıldırım, oyuncu-yapımcı: Melek Ceylan'ın performansı, Salih Usta'nın yönetimiyle 'On İkinci Ev'.Bir camın ardından sesini duyurmaya çalışan bir kadının hikâyesi... Melek Ceylan seyir alanımızı da değiştirerek nefis bir varlık anlatısı sunuyor.Salise kopmayan bir bağ kuruyorYiğit Sertdemir, oyuncu-yönetmen-yazar:Kadıköy Emek Tiyatrosu'ndan 'Herkes Kocama Benziyor'; sahici temas, salise kopmayan bir bağ, içeriden bir hikâye, sade bir sahnelemeBenzersiz dil, şairane atmosferBarış Gönenen, oyuncu: Ahmet Sami Özbudak'ın, Yolcu Tiyatro yapımı 'Gomidas'ın benzersiz hikâyesini anlatmak için seçtiği dil, oyunu sahneye koyarken yarattığı şairane atmosfer ve Fehmi Karaarslan'ın başarılı performansıyla 'Gomidas' kaçırılmaması gereken oyunlardan.Kurgu, izleyeni içine çekiyorSerdar Biliş, yönetmen: Talimhane Tiyatrosu'nun 'Harika Şeyler Listesi' oyunu. Buruk bir komedi denebilecek bu oyunda Bora Akkaş'ın seyirciyle kurduğu geçirgen ilişkiyi deneyimlemenizi tavsiye ederim. İzleyenleri oyunun tam da içine çeken bu interaktif kurguyu Lerzan Pamir zarafetle yönetmiş.Evrensel meseleye yerel kodlarla bakıyorMurat Mahmutyazıcıoğlu, yazar-yönetmen: Kadıköy Boa Sahnesi yapımı 'Misket' Yazan Turgay Korkmaz, yöneten Kayhan Berkin. Hem iyi bir yazarla tanışmak hem de evrensel bir meseleyi yerel kodlarla ve seyirciye bir şey öğretme kaygısı olmadan eğlenceli bir şekilde anlattığı için, 2010'larda alternatif sahnelerde hissettiğim cesaret ve coşkuyu hissettirdiği için herkese tavsiye ederim.İyi ve özgün bir metin sunuyorNergis Öztürk, oyuncu: Kadıköy Boa Sahne'den 'Misket'.İyi ve özgün bir metin sebebiyle şahane bir oyun.Gerçek anlamda bir virtüozLeman Yılmaz, DasDas Proje Direktörü: Studio Oyuncuları'ndan 'Aşınma' Şahika Tekand'ın yazıp yönettiği, yeniden kurguladığı, Yiğit Özşener'in oyunculuğuyla zirveye ulaştığı 'Aşınma', aslında Tekand'ın