Hamam'da sanat günleri

Zeyrek'teki Çinili Hamam, 17'nci İstanbul Bienali'nin en etkileyici mekânları arasında. Mimar Sinan'ın eserinin gelecek yıl müze-hamam kompleksi olarak faaliyete geçmesi bekleniyor.Sudan sebeplerle inşa edilen yapılar arasında hamamlar diğerlerine göre sosyokültürel yapımızdaki yeri ve önemi doğrultusunda ön plana çıkar. Hamamlar halka kamusal hizmet maksadıyla ilkin Romalılar tarafından kompleks bir tasarım olarak inşa edilir. Soğukluk, sıcaklık, serinlik bölümlerinin yanı sıra dinlenme, masaj odaları, hatta içlerinde kütüphane barındıran hamam örnekleri dahi vardır. 2010 yılında başlatılan restorasyon çalışmalarının ardından mekânın,2023 yılında müze-hamam kompleksi olarak faaliyete geçmesi bekleniyor.Roma imparatorluk kültürünün en önemli yapılarının başında gelen hamamları, Osmanlı imparatorluk kültürü birkaç küçük değişiklikle devam ettirmiştir. Örneğin Roma hamamlarında havuz varken Osmanlı hamamlarında bunun yerini göbek taşı almıştır. Osmanlı İmparatorluğu'nun her şehri, hatta kasabasında bir hamam örneği görmek mümkündür. Çoğunlukla tekli olsa da çifte hamam örnekleri de az değildir. Yavuz Sultan Selim ile başlayan ve III. Murat devrine kadar geçen süre, Osmanlı'nın en görkemli devridir. İmparatorluk Çağı diyebileceğimiz bu zaman aralığında dini, sivil, askerî, ticari mimaride Mimar Sinan'ın izleri yüzlerce eserde görülebilir. Mimar Sinan'ın 400'ü aşkın esere imza attığı bilinir. Bunların arasında birçok hamam da vardır. Sultan Ahmet Meydanı'ndaki Hürrem Sultan Çifte Hamamı, Edirne'deki Sokullu Hamamı bunlara örnektir. Ancak, Fatih Zeyrek'teki Çinili Hamam, gerek büyüklüğü gerekse iç mekânı süsleyen mavi çinileriyle diğerlerimden önemli ölçüde ayrışan bir niteliktedir.İstanbul'da çini denilince akla Mimar Sinan'ın Rüstem Paşa'ya inşa ettiği Rüstem Paşa Camisi ve Zeyrek Çinili Hamam akla gelir. Elbette Sedefkâr Mehmet Ağa'nın yaptığı Sultan Ahmet Camisi'nin mavi çinileri unutulmamalıdır.Çinili Hamam'ı, Mimar Sinan 1540-1546 yıllarında inşa etmiştir. Altı yıl uzun bir süre olsa da bunun birkaç sebebi vardır. En önemlisi elbette Sinan'ın yapı bilimsel bir mimar olmasıdır. Hiç acele etmez ki, yapı sağlam temeller üzerine inşa edilebilsin. Bu nedenle Sinan'ın eserleri yüz yıllardan günümüze kadar büyük oranda sağlam gelebilmişlerdir.var taboolaDivId "";var taboolaPlacement "";if (adServiceConfig.isMobile()) {taboolaDivId "mid-article-thumbnails_mobile1_milliyet-" 6841311;taboolaPlacement"Mid Article Thumbnails_mobile1_milliyet";}else {taboolaDivId "mid-article-thumbnails_desktop1_milliyet-" 6841311;taboolaPlacement "Mid Article Thumbnails_desktop1_milliyet";}window._taboola window._taboola || ;_taboola.push({ mode: 'thumbnails-mid-a', container: taboolaDivId, placement: taboolaPlacement, target_type: 'mix' });_taboola.push({ article: 'auto', url: 'https:www.milliyet.com.tryazarlarali-canip-olgunluhamamda-sanat-gunleri-6841311' });Cibali