Ha din musikisi ha dini müzik

Diyanet Akademisi, yeni "drama ve dini musiki kursiyerleri"ni mezun etmiş.Kursiyerler de tören sonunda bir "musiki konseri" vermiş. Niye "müzik konseri" değilBeşinci mezunlarını veriyorlar.Diyanet İşleri Başkanı Erbaş, "dini musiki ve sahne sanatları eğitimi alan kursiyerleri tebrik" etmiş.Erbaş'ın konuşmasını genel hatlarıyla beğendim.Ama bir mesajına itirazım var."Bizim musikimiz camide doğmuş ve camiden yayılmıştır. Türk musikisinin kaynağı cami musikisidir" diyor.Öyle mi gerçekten Yoksa bu söylemin arkasında hala aşamadığımız yüzyıllık önyargı ve takıntılar mı yatıyor if(!googleAdm.includes('1659295543843')){ googleAdm.push('1659295543843'); googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('105383585desktop_yazaryazidesktop_yazaryazi_icerikici_sc', 640, 300, 336, 280, 300, 250, 'div-gpt-ad-1659295543843-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.enableServices(); }); } googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1659295543843-0'); }); Makam müziğimizin büyük bestekarlarından Hacı Arif Bey, büyük yorumcularından Hafız Burhan ve Münir Nurettin camide yetişmedi oysa.Davullu zurnalı mehter takımını kaldıran Sultan Mahmud, yerine borulu trampetli Batı bandosunu kurmadı mıGazelhanları, mevlithanlarıyla müziğimizin büyük üstatları, bu Muzıkayi Hümayun'da yetişmediler miSaray müezzinleri de buradan çıkardı.Batı hayranı Sultan Abdülhamid döneminde ilerledi. Muzıkayi Hümayun'a opera, tiyatro, orkestra ve orta oyunu ile Karagözcülük gibi gölge oyunu bölümleri katıldı. if(!googleAdm.includes('1659295583181')){ googleAdm.push('1659295583181'); googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('105383585desktop_yazaryazidesktop_yaziyazar_icerikici_sc', 300, 250, 640, 300, 336, 280, 'div-gpt-ad-1659295583181-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.enableServices(); }); } googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1659295583181-0'); }); Erbaş Hoca'nın dediği, Batı müziği ve sanatındaki sıçrama için kısmen geçerli olabilir.Batı'da da kiliseden doğmadı elbette müzik. Ama diğer sanat dalları gibi kilisenin himayesine ve başı çekmesine çok şey borçlu.Rönesans'la birlikte kilise müziği, Batı'da klasik müziğin gelişimini etkiledi, esinledi.Modern türlerde de sürdü bu etkileşim. Kilisenin gospel müziği, cazdan sonra çıkmadı, caz gospelden sonra çıktı.Ray Charles'ta gospel, caz, rock, country ve pop iç içeydi. "It Must Be Jesus" ilahisinden "I Got a Woman" gibi bir seküler hit türetti. if(!googleAdm.includes('1659296099883')){ googleAdm.push('1659296099883'); googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('105383585desktop_yazaryaziYazar_yazi_icerikici_03_SC', 336, 280, 640, 300, 300, 250, 'div-gpt-ad-1659296099883-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.enableServices(); }); } googletag.cmd.push(function() { googletag.display('div-gpt-ad-1659296099883-0'); }); Nina Simone, kilise korosundan geçti.Bırakın kendi müziklerini, Bizans'tan kalma Ortodoks kilisesi müziği, bizim makam "musikimiz"e bile etki etmiştir.Yine de biri diğerinden doğmuş olmadı, iddialı konuşmazsınız.Kilise müziğiyle aynı sırada, Batı'da İncil öykülerini canlandıran sokak tiyatrosu popülerdi. Shakespeare ve şehirli tiyatrosu daha doğmamıştı. 16. yüzyıl sonlarına kadarki devinim, onların doğuşunu hazırladı.Noel, Paskalya Yortusu gibi dini günlerde İncil'in mesajı, "mystery" denilen oyunlarla yayılırdı. if(!googleAdm.includes('1659296474306')){ googleAdm.push('1659296474306'); googletag.cmd.push(function() { googletag.defineSlot('105383585desktop_yazaryazidesktop_yazaryazi_icerikici_04', 300, 250, 336, 280, 640, 300, 'div-gpt-ad-1659296474306-0').addService(googletag.pubads()); googletag.pubads().enableSingleRequest(); googletag.enableServices(); });