S. Ahmet Arvasi: 'Yeryüzünde son Türk kalsa o ben olurdum'

"Türk İslâm Ülküsü" kitaplarının müellifi mütefekkir Seyit Ahmet Arvasi'ye sorarlar: "Türk kimdir" Cevabı, Türkiye'de yaşayıp da "Türk'üm" diyemeyenlerin, Türk milletini sıradan bir topluluk olarak görenlerin şuurunu açacak, dimağlarını çatlatacak derecede sarsıcıdır: "Belgelerle sabittir ki, evlâd-ı Resûlüm, yâni Resûlullah'ın soyundanım. Ben Seyyidim. Yâni bu demektir ki biyolojik olarak Türk değilim. Ama yeryüzünde bütün Türkler silinse, üç Türk kalsa, biri ben olurdum. İki Türk kalsa, gene biri ben olurdum. Son Türk kalsa da o gene ben olurdum. Eğer Afrika'nın ortasında dünyaya gelmiş bir zenci olsaydım tereddütsüz yine Türk olurdum." BİR BAŞKAYDI ARVASİ'NİN TÜRKLÜK SEVGİSİ Türklüğü ırkçı ve kavmiyetçi değil, İslâm'ın hâdimi olan, İslâmî ölçüler içinde millet kavramını temsil eden bir hüviyetle sever ve yazardı. Müslümanla aynı mânaya gelen Türk'ü onun kadar seven başka bir fikir adamı var mıdır Hem de çok... Fakat, Seyit Ahmet Arvasi bir başka anlatır ve yazardı Türklük sevgisini: "Ben İslâm, îmân ve ahlâkına göre yaşamayı en büyük saadet bilen, Türk milletini iki cihanda azîz ve mesûd görmek isteyen ve böylece İslâm'ı gaye edinen Türk milliyetçiliği şuuruna sahibim. Benim milliyetçilik anlayışımda ırkçılığa, bölgeciliğe ve dar kavmiyet şuuruna asla yer yoktur. (...) Şanlı Peygamberimizin (sallallahü aleyhi ve sellem); 'Kişi kavmini sevmekle suçlandırılamaz.', 'Kavminin efendisi, kavmine hizmet edendir.' 'Vatan sevgisi îmândandır.' hadîs-i şeriflerine bağlıyım." "İSLÂM'A SAHÂBE-İ KİRAM'DAN SONRA TÜRKLER HİZMET ETTİ" Türklük sevgisinde o kadar samimi ve inançlıydı ki, ona göre Sahâbe-i Kiram'dan sonra Türkler gelirdi...Bu muhteva sahip Türklük sevgisi o kadar fazlaydı ki, sohbetlerine katılanlar ona Türklük sevgisinin kaynağını sorduklarında bu sevgisini "Sahâbe-ı? Kı?ram'dan sonra İslâm'a en buyuk hı?zmetı? yapan Turklerdı?. Asırlarca İslâm âlemı?nı? korumus?, kollamıs? ve bu ugurda mı?lyonlarca s?ehı?t vermı?s?tı?r. İslâm medenı?yetı?nı?n tekâmülünde maddî ve mânevî en büyük hizmeti Türkler yapmıştı. Turkler İslâm'la butunles?mı?s? bı?r mı?llettı?" sözleriyle anlatırdı. TÜRKLÜK SEVGİSİ KUR'ÂN VE SÜNNET ÜZEREYDİ Türklük sevgisi Kur'ân-ı Kerim ve Sünnet çizgisinde İslâm'ı yücelten bir Türklük sevgisiydi. Millîyetçilik ve Türklük anlayışında ırkçılık yoktu. Ona göre Türk milleti bütün varlığı ve heyecanıyla İslâmiyet'e koşarken, hasretle beklediği dîne kavuşmanın mutluluğunu yaşamış ve İslâm'ın bayraktarlığına soyunduğu günden bu yana düşmanları artmıştır. Türklüğe düşmanlık, İslâm'a düşmanlıkla aynıdır. İslâm'a çatamayanlar Türk milletine çatıyorlar. Türk'e düşmanlık İslâm'a düşmanlığa eşdeğerdir. Türk düşmanlığının altında her zaman İslâm düşmanlığı vardı. Türk ve İslâm kelimelerinin yan yana gelmesinden ürkenlerin ve dehşete kapılanların olduğuna dikkat çekerdi. İSLÂM'IN CİHAN HÂKİMİYETİNİ TÜRKLER SAĞLAMIŞTIR Türklerin tarihî rolünden hareketle Türk kimliğinin önemine inanırdı. Türk Müslümanlıkla eş değer taşıyan, sadece soy olarak değil, bünyesindeki herkesi millet potasında eriten siyasî, medenî ve tarihî bir devlet kimliğinin adıdır. Tarihte İslâm medeniyeti