Tavşan Jojo'dan Belfast'a mizah ve hiciv hafifletir mi

Sinemanın en etkili kitle iletişim aracı ve sanatlardan biri olması, tür ve yöntem itibariyle geniş yelpazeye sahip olmasında saklıdır. Korkudan komediye, belgeselden melodrama kadar mevcut çeşitlilik yelpazesi teknoloji ve yeni yöntemlerle beraber de çoğalıyor. En çok başvurulan yol ise birden fazla türün bir arada kullanılması.Son dönem Hollywood filmlerinde sıkça gördüğümüz bir durum bu. Özellikle komedi ve dramı bir arada kullanmak, maksada ulaşmada daha etkili olabiliyor. Kadim geleneğimizdeki hiciv yaklaşımının bir benzeri diyebiliriz. Melodram olduğu kadar değil de...KAN VAR AMA YOK, DRAM VAR AMA YOKOscar 2022'de en çok adaylık alan iddialı yapımlarından biri Belfast. Film, bahsettiğimiz türlerin geçişkenliğini başarılı şekilde kullanıyor. Yakın zamanda yine Hollywood'da çekilen Tavşan Jojo gibi... Bu iki filmi, yöntemine ve özellikle hikayedeki ağır dramatik unsurun çocuklar yoluyla nasıl yumuşatıldığına yakından bakmak gerek.Belfast'tan başlayalım... Yönetmen Kenneth Branagh... 1960'ların Kuzey İrlanda'sında mezhep çatışmalarının ortasındaki bir ailenin yaşadıklarına odaklanıyor. Ailenin küçüğü Buddy'nin (Jude Hill) yaşadığı çevreyi gözlemlemesi ve çocukça bakışıyla yorumlamasının altını çizen film, inanç temelli bir çatışma ortamını hicvediyor. Çatışma esnasına, kan akmasına, ölümlere çok yaklaşmadan Buddy'nin bulunduğu çember içerisinde kalıyor ve kamerasından renklerine kadar film dilini de bu çembere uygun hale getiriyor. Büyük kısmı siyah beyaz olan filmin yalnızca girişinde bugünün Belfast'ını görürken ve hikaye içerisinde tiyatro ve sinema salonunda sahne ile perdenin renkli olduğunu görüyoruz. Özellikle çocuğun ruh dünyasına etkisi ve genel olarak sanatın insanları yakınlaştırıp birleştirdiği vurgusu yapılıyor. Filmin teknik yaklaşımında biraz kafa karışıklığı ya da olmamışlık var gibiyse de neticede çocuktan ebeveyne hedef kitlesini geniş tutabilen bir yapım ortaya çıkmış.Geçtiğimiz senelerin benzer filmi olan Tavşan Jojo ise Yahudi Soykırımı dönemindeki Almanya'da bir çocuğun gözünden savaş ortamı anlatılıyor. Taika Waititi'nin yönettiği filmde çocuk karakter Jojo'nun en yakın arkadaşı Hitler'dir. Evet, hayali bir karakterdir. Ve absürt bir yaklaşımla çocuk gözünden, yakın tarihin en sorunlu ve kanlı dönemi hicvedilir. Düşünsenize, hayali arkadaşı Hitler olan bir çocuk... İşte sinema sanatının gücü de burada devreye giriyor. Farklı türlerin bir araya gelmesi, görsel dilin etkisinin kullanılması ve dile getirilmek istenen meramın açık edilmeden şırınga edilmesi sonuç veren bir yaklaşım olarak kendini gösteriyor. Yarım asırdır bıkmadan usanmadan Yahudi Soykırımı filmi yapılıyor ve yine yapılıyor. Bu defa yeni bir yöntem deneniyor. Acı olarak tarif edilen şeyler komiklikle sahneleniyor.BELFAST ÇOCUKÇA VE CİDDİ!Belfast ve Tavşan Jojo'nun ortak noktası sert konularını çocuk gözünden