SözcüSoner Yalçın18 Eylül 2020
Okunma: 13  
Oylama:  
 0
 0
 Oy Verebilirsiniz
Önceki Yazısı
Soner Yalçın
Soner Yalçın
Soner Yalçın
18 Eylül 2020
Ahlâk davası
AKP Zeytinburnu Belediyesi 2020 kültür sanat yıllığı hazırladı. Burada şairAli Ayçil,"Dergah Dergisi Otuz Yaşında"başlıklı yazdı.Aynı çevreden yazarErcan Yıldırım,bu yazıya sosyal medyadankinayeli dokundurmayaptı:-"Ali Ayçil'in Dergah ile ilgili yazısı enteresan...Cumhur İttifakı'nın 'milli-yerli söylemi'ninDergah'ın temel düşünce yapısı-teklifi olduğunu dile getiriyor. İlk sayının önsözündeki vurgu ve(Nurettin) Topçumerhumun hassasiyeti 2015'te hayata geçmiş!"Yıldırım'ın budokundurmasınayanıtyazarSibel Eraslan'dan geldi:-"Yazı yanlış ve kolaycı olmuş...Dergah siyasi anlamdaAnadolucu çizgisiyle veDemirel siyasetineverdiği destekle önemli bir kulvar. Cumhur İttifakı'nın liderleri ise Demirel siyasetine ve Demirelci sağcılığa olumlu vurgu yapan liderler değil!"Olay çıktı...DergahYayınevi'ndenEzel Erverdi,Demirel çizgisinde hiçbir zaman olmadıklarını ifade ederek "kavga" çıkaran şu satırları paylaştı:-"Sibel Hanım'la uzun yıllar önce tanıştık. Ali Ayçil ile Dergah Yayınları'na gelirdi.Eşimle özel hayatına dair 'dertleri'ni paylaştı.Hikâyelerini derleyip iki kitap halinde yayımladık..."Sibel Eraslan'ın yanıtı gecikmedi:-"Müslüman Müslüman'ınelinden, belinden, dilinden emin olur inancıyla büyüdük. İlk fikir ayrılığında insanları mahremiyetleriüzerinden vurmaya kalkmayı ne ile açıklayacağız..."Olay büyüdü...Yeni Şafak yazarı Yusuf Kaplan da,"Bir Müslüman hanım yazarın izzet-i nefsiyle oynanmaz!Hele de bu şekilde! Edebiyat dünyamız böyle çirkinlik görmedi. Olmaz bu! Dergâh dergisi Sibel Eraslan'dan özür dilemeli" deyincebu konuyu yazmakkaçınılmazoldu...İKİ DÜŞÜNCE ADAMIDergâh dergisi 1918 yılında kuruldu.İsim babası şairYahya Kemaloldu.Mondros Mütarekesi Osmanlı ruhunu paramparça etmişti: İstanbul işgal altındaydı. Maddi olanaksızlıkların boyutu açlık sınırına dayanmıştı. Vs.Batı'ya olan sarsılmaz inancı liberalizm, emperyalizm yok etmişti.Manevi ruha yaslanma ihtiyacı içindeki İstanbul münevverleri iki filozoftan derinden etkiledi:Emile Durkheim (1858-1917)...Toplumsal buhranların sebebini,maddiyatta değil, sosyal maneviahlakmeselesinde aradı. Sorunların kaynağı bireysel değil,toplumsaldı.Toplumsal bütünlüğükurmanın yoludayanışmadan(tesanütçülükten) geçiyordu. (Ki bu,"halkçılık" anlayışıydı.)Parçalanmanın,kargaşanın temelini ahlâkta arayan, Batı pozitivizmi ile Doğu mistisizmini aynı potada eriterek "birlik-uzlaşma-uyum" hedefleyen İstanbul münevverleri,Durkheim düşüncesinedört elle sarıldı. (Toplumcu-halkçıAtatürkde 1930'lı yıllara kadar bunlardan biriydi.)Henri Bergson(1859 1941)...Durkheim "mektebinden" çıkma Bergson "hocasının" kuramına psikolojiyimistisizmi kattı.-Sürekli oluş halindeki gerçeklik, akılcılıktanmaddecilikten çoksezgiylemetafizikleanlaşılabilir...Pek bilinen"Gülme"kitabından özetleyeyim görüşünü: "Gülme,maddeninyol açtığı katılıklarınruhtarafından giderilmesidir."Manevi ruh arayan Türk muhafazakârlarına Bergson "ilaç" gibi geldi. Bu teorinin "Türkiye temsilcisi" Cenevre'de psikoloji okumuşMustafa Şekip (Tunç)oldu! Ismayıl Hakkı (Baltacıoğlu) ve daha sonra yolunu ayıracak Mehmet Emin (Erişirgil) gibi isimler"harekete" katıldı...BİRİKİME YAZIKBugünzıtgibi gösterilen; Ahmet Hamdi (Tanpınar), Halide Edip (Adıvar), Ahmet Haşim, Nurullah Ata (Ataç), Köprülüzade Fuat, Falih Rıfkı (Atay), Hasan Ali (Yücel), Mustafa Nihat (Özen), Yakup Kadri (Karaosmanoğlu), Hilmi Ziya (Ülken) gibi yazarlarDergâh'ta yazdı...Dergâh, milli mücadeleyi destekledi.Bergson felsefesi emperyalizme karşı mücadele verenmilli ruh iradesineuygundu.O dönem... Bergson takipçisi MustafaŞekip (Tunç) ve Mehmet Emin(Erişirgil) i