Ayşe Sucu

Sözcü

Dinler nereye gidiyor

Kurumsallaşma dinlerin en büyük handikaplarıdır. Zira sürekliliklerinin ve korunmalarının bir gereği olarak kabul edilen kurumsallaşma zorunluluğu, dinlerin özlerinden uzaklaşma sürecini de beraberinde getirmiştir. Tümüyle insan inşası olan bu güçlü yapılar, insanı kuşatmakla kalmaz baskısı altına da alır. Her kurum, hiyerarşisini ve iktidarını bir

İşin fıtratı ölüme mahkûm edilemez (2)

Kur'an ayetleri, Kur'an'ın belirttiği üzere muhkem (Hac Suresi52) ve müteşâbih ayetlerden oluşur. (Al-i İmran7) Muhkem, manaya delaleti başka beyana ihtiyaç duymayacak kadar açık, tek manalı; müteşâbih ise açıklamaya ihtiyaç duyulan ve birden fazla anlam taşıma ihtimali olan demektir. Zumer Suresi, 23. Ayet, Kur'an'ı "sözün en güzeli" ve "müteşâbih

Kader nedir ne değildir

Kader, İslam düşüncesinde en çok tartışılan konulardan biridir. Aynı zamanda bir sorun olarak karşımıza çıkar, insanın insan olmasından kaynaklıdır bu sorun. Sosyal, siyasal ve kültürel hayatta gerçekleştirdiği eylemlerini meşrulaştırmaya ihtiyaç duyanların, argümantasyonlarını davranışlarına uygun hale getirmekten kaçınmadıkları bir vakıadır. Ne y

Öfkeyle yoğrulan bir İslam ve Müslümanlık dünyaya ne verir

Geçen hafta Ankara Büyükşehir Belediyesi ile Milli Düşünce Merkezi'nin birlikte gerçekleştirdiği "Türkiye'de Şiddet ve Çözüm yolları" başlıklı sempozyuma konuşmacı olarak davet edildim. İki gün süren etkinlikte önemli konu başlıkları tartışıldı. Milli Düşünce Merkezi, tüm sunumları, ileride bildiri kitabı olarak yayınlayıp Türk halkının istifadesin

Kur'an mana mıdır, lafız mıdır

Kendi gibi düşünmeyenleri cehennemlik ilan eden ilk düşünce ekolü Hâricîler'dir. Daha önceki yazılarımızda değindiğimiz üzere, bu yaklaşımın fitne ve fesadı nasıl tetiklediği ve sonuçlarının ne denli ağır olduğu açıktır. Görüş farklılıklarını ve ihtilafları rahmet olarak nitelendiren İslam, ruhban sınıfını aradan kaldırarak, doğrudan bireyi muhatap

Aklın yok sayıldığı yerde din de yoktur

Geçen hafta "Mâtürîdî'de din, Allah'ı birlemektevhit, inanç esasları, ibadetin sadece Allah'a ait olması ve ahlaki ilkelerdir. Mâtüridî bunlara, akliyyat da der" demiştik. Mâtüridî'nin inanç ve itikadı akılla irtibatlandırması, şeriat alanı olan ibadetleri ve dini hükümleri de vahiyle ilişkilendirmesi, günümüz sorunlarını çözme konusunda büyük bir

Müslümanlık Araplaşmak değildir

Geçen haftaki yazımla ilgili değerlendirmeleriniz için teşekkür ediyorum. Fevkalade önem arz eden şu tespitle konumuza devam edelim: Okuyucu ile metin arasındaki diyalog, dinamik bir ilişkiyi zorunlu kılar. Vahiy-muhatap diyaloğunda akla yer açan düşünürlerin büyük çoğunluğu Arap değildir. Bu noktada, İbn-i Sina'dan Fârâbî'ye, Gazzâli'den Ebu Hanîf

Türk Müslümanlığı tek tipleştirmeye bir reddiyedir (2)

Bu haftaki yazımı hazırlarken, İran'da, başörtüsü takma kurallarına uymadığı gerekçesiyle ahlak polisi tarafından gözaltına alınan ve iddialara göre işkence görmekten dolayı komaya giren Mahsa Amin'in yaşamını yitirdiği haberi medyaya düştü. Mahsa'nın, polisler tarafından ite-kaka arabaya bindirildiği videoyu izlerken yeryüzündeki tüm kadınlar adın

Türk İslam'ı Arap İslam'ı farkı

Bir toplum ilimde, bilimde, felsefede ve sanatta özgün şahsiyetler yetiştiremiyorsa; eğitimin, kültür siyasetinin ve devlet politikalarının sorgulanması gerekir. Zira toplumlar, yetiştirdiği kişilerin toplamından ibarettir. Bir başka ifadeyle bilim insanlarının, filozoflarının ve sanatçılarının büyüklüğü ile o toplumun gelişmişliği arasında doğruda

Türkler kılıçla mı Müslüman oldu

Türklerin, Müslüman Araplarla temasları dört halife döneminde gerçekleşir. Ömer döneminde Arapların Türkistan'a fetihleri başlar, Osman döneminde ve hatta Muaviye-Ali iç savaşının yaşandığı dönemde Ali'nin valileri tarafından Türk topraklarına Arap akınları devam eder. Emevîlerin 8.yy'ın başlarında İran bölgesini fethederek Maveraünnehir'e ulaşması