Ayşe Emel Mesci Tüm Yazıları

45 yazı (31 - 40 arası) listeleniyor

Sanatın sorumluluğu

Uluslararası Tiyatro Enstitüsü (ITI) bu yıl kuruluşunun 70. yılını kutluyor. Tarihin gördüğü en kanlı ve acımasız boğazlaşma olan İkinci Dünya Savaşı sona erdikten üç yıl sonra, Birleşmiş Milletler Eğitim Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) bünyesinde, tiyatro ve dans sanatlarından önemli isimlerin, uzmanların bir araya gelmesiyle kurulan ITI'nin en ön

26.03.2018
92 0 0

Selçuk Kardeşler ve Hacı Bektaş

Türkiye Cumhuriyeti açısından en kritik yıllardan biri, belki de birincisi 1919'dur. Çünkü Milli Mücadele o yılın içinde şekillenmiş, bu mücadelenin yıkılmakta olan bir imparatorluğun ve neredeyse 8 yıldır sürekli savaşmaktan bitap düşmüş bir toplumun bünyesinde hangi güçlere dayanarak ayakta kalabileceği, sonra da muzaffer olabileceği, Mustafa Kem

12.03.2018
110 0 0

Soyağacının düşündürdükleri

Savaşın, kanın, ölümlerin, hiç bitmeyen çatışmacı söylemlerin ortasında, herkesin soyağacına e-devlet sitesinden ulaşabileceği haberi, kısacık bir an için bile olsa farklı ve son derece insani bir alan açtı. Bir anda telefonlar çalışmaya başladı, bilinenler doğrulandı, yeni bilgiler alındı, bu arada muhtemelen bazı şaşkınlıklar da yaşandı. Bu görel

26.02.2018
86 0 0

Hassas ülkem

Bu ülkede "hassas" sözcüğü ne zaman siyasilerden, bürokrasinin ve kamu görevlilerinin çeşitli basamaklarına doğru yayılmaya başlasa, içimi bir ürküntü kaplar. Çünkü aşırı "hassaslaşan" bir devletin, "hassasiyetler"den vazife çıkarmayı seven, vazifeşinas yurttaşların elinden neler gelebileceği hakkında, son altmış yıla bizzat tanık olmuş pek çok kiş

12.02.2018
116 0 0

Sadece Diktatör

Charlie Chaplin "Büyük Diktatör" filmini yaptığında yıl 1940'tı. Senaryosunu, müziğini yazdığı filmin hem yapımcısı hem de yönetmeniydi. Üstelik filmde hem Adenoid Hynkel'i (yani Hitler'i) hem de ona ikizi gibi benzeyen Yahudi berberi oynamıştı. O sırada ABD henüz savaşa girmemişti; filmin zamanlaması çok doğruydu, Chaplin'in en çok seyredilen yapı

29.01.2018
115 0 0

Repliklerimiz fısıldaşır dururlar

1969'da Dormen Tiyatrosu'ndaydım, ama Şehir Tiyatrosu'na geçmem söz konusuydu. O arada Çetin İpekkaya, Münir Özkul'u efsaneleştiren "Sersem Kocanın Kurnaz Karısı"nı LCC salonunda sahneye koyacaktı, Satenik rolünü de bana önerdi. İlk provalara gidişimi, gencecik bir oyuncu olarak Münir Özkul ve Suna Selen ile karşılaşmamı hiç unutamam. Daha sonra Şe

15.01.2018
118 0 0

Aydınlık bir pencere

Yeni yıl zaman içinde çok gerilere, mekân içinde de çok geniş bir coğrafyaya yayılan bir kavram. Efsaneleri ve ritüelleri Eski Mezopotamya'dan Mısır'a, Anadolu'dan Uzakdoğu'ya kadar her yerde karşımıza çıkıyor. Yeni yıl kutlamaları bu uçsuz bucaksız zaman ve coğrafya yayılımı içinde büyük bir çeşitlilik gösterseler de ortak ve değişmeyen bir beklen

01.01.2018
102 0 0

Bir ödülün düşündürdükleri

"O kadar karanlık bir dönemden geçiyoruz ki insanın sadece aynı noktada inatla durmaya devam etmesi bile cesaret olarak algılanabiliyor, öyle gözükebiliyor." Toplumsal Araştırmalar, Kültür ve Sanat İçin Vakıf (TAKSAV) tarafından bu yıl altıncısı düzenlenen İzmir Uluslararası Tiyatro Festivali'nin 8 Aralık'taki açılışında "Cesaret" ödülü verilen Doç

18.12.2017
106 0 0

Çekilen acıyı duymak

Çocuk cezaevinde, sıkça kullanılan diğer adıyla "sübyan koğuşu"nda isyan çıkıyor. Gördükleri kötü muamele hepsini canından bezdirmiş. Ölümü bile göze alarak isyan ediyorlar. Bir tek talepleri var: Başka bir cezaevine nakledilmek. Korkunç bir kargaşa yaşanıyor. Ölenler, yaralananlar... İsyan kırılıyor, feci bir dayak yiyor çocuklar ama sonunda isted

04.12.2017
176 0 0

Kurumlar ve insanlar

Almanya'nın ve dünyanın sayılı tiyatrolarından biri olan Schaubühne bu yıl son dakikada İKSV tarafından düzenlenen İstanbul Uluslararası Tiyatro Festivali'ne katılmaktan vazgeçti. Tiyatronun Peter Stein'dan sonraki genel sanat yönetmeni olan ve bu görevi 1999'dan bu yana sürdüren Thomas Ostermeier bu kararı almalarında en önemli etkenin Türkiye'dek

20.11.2017
128 0 0